
Ferrari Enzo
Vooruitstrevende Formule 1-techniek schopt het tot de openbare weg
De Ferrari Enzo is een supersnelle tweezits sportauto die gebouwd werd van 2002 tot en met 2004. De Ferrari fungeerde destijd als het absolute topmodel van het merk en was vernoemd naar oprichter Enzo Ferrari. De Enzo had bovendien de krachtigste atmosferische motor van zijn tijd. Ferrari had bij de ontwikkeling van de Enzo technieken uit de Formule 1 toegepast, wat de uitmuntende wegligging van de fraaie hypercar verklaart. Dit alles kwam wel tegen een flink prijskaartje van ruim een half miljoen euro, maar tegenwoordig kost een Ferrari Enzo al gauw een veelvoud daarvan.
Pluspunten
Minpunten

De Ferrari Enzo is een Formule 1-auto voor de straat
De auto’s die Ferrari maakt zijn stuk voor stuk veel specialer dan de gemiddelde personenauto: ze zijn sneller, mooier en veelal ook voorzien van aanzienlijk meer luxe. Toch is de ene Ferrari net wat specialer dan de andere. De Ferrari Enzo is hiervan een schoolvoorbeeld. De Enzo is gebouwd met Formule 1-techniek, wat terug te vinden is in het razendsnelle schakelen van de semi-automatische versnellingsbak, het gebruik van koolstofvezel en kevlar in de auto en ook de slimme aerodynamica op de auto. Het ontwerp van de Enzo mag dan niet in ieders straatje passen, het bevordert het rijgedrag wel degelijk. Het kloppende hart van de Enzo is de luidruchtige, jankende 6.0 liter V12 die liefst 660 pk levert. De atmosferische krachtbron (zonder turbo’s) was daarmee de sterkste van zijn tijd, krachtiger dan de motoren in de Porsche Carrera GT en de Pagani Zonda. De Enzo is een zeer exclusieve auto, waarvan maar 400 stuks zijn gemaakt. Hij geldt als de opvolger van de Ferrari F50 uit de jaren 90 en werd later zelf opgevolgd door de Ferrari LaFerrari.

De 6.0 V12 in de Enzo Ferrari zorgt voor raketprestaties
De Ferrari Enzo legde de lat voor superauto’s heel wat hoger bij zijn debuut in 2002. Het vermogen van 660 pk uit de bombastische 6.0 liter V12 was baanbrekend hoog en dat zorgde op de weg voor krankzinnige prestatiecijfers. Een sprint van 0 naar 100 km/u is in 3,1 seconden gedaan, terwijl 0 naar 200 km/u in minder dan 8 seconden gebeurt. De topsnelheid van de Enzo ligt op een verbluffende 355 km/u. Maar de Enzo kan ook een aardig potje sturen. Dankzij slimme aerodynamica, die de bijzondere vormen van de Ferrari verklaren, wordt de Enzo vooral op hoge snelheid tegen het wegdek gedrukt om zo een plakkende wegligging te creëren. Ook aan het interieur van de Ferrari Enzo is te zien dat deze sportauto louter bedoeld is voor rijden: de minimalistische trekken onderstrepen duidelijk dat het functie boven vorm is.

Ferrari Enzo prijs: monsterbedragen verklaren exorbitante exclusiviteit
Het kopen van een Ferrari Enzo is altijd een dure grap geweest. De Enzo werd aanvankelijk verkocht door Ferrari voor een bedrag van 450.000 euro, maar vanwege de beperkte oplage (400 stuks) waarin het Italiaanse merk de auto heeft gebouwd zijn de prijzen tegenwoordig aanzienlijk hoger. Wil je nu een Ferrari Enzo kopen, dan zul je al gauw 2 miljoen euro of nog meer moeten betalen. En dan hebben we het over de ‘normale’ Enzo, want Ferrari heeft de supercar ook uitgebracht als Enzo FXX en Enzo FXX Evoluzione. Voor deze modellen, die nog sportiever en krachtiger zijn dan het origineel, wordt ruim 10 miljoen euro betaald. Bouw gerust ook een spaarpotje op voor onderhoud, reparaties en rijmomenten op circuits, want dat kan ook aardig in de papieren lopen. Overigens staat een Ferrari Enzo ook niet zomaar te koop bij een dealer: veelal wisselen ze onderling van hand of gaan ze onder de hamer bij een veiling.