
Ferrari LaFerrari
De ultieme hypercar uit Maranello
De Ferrari LaFerrari is een hybride hypercar, die gebouwd werd tussen 2013 en 2018. Deze auto wordt door Ferrari zelf gezien als de ‘ultieme Ferrari’, wat ook de naam ‘LaFerrari’ verklaart. De LaFerrari heeft een hybride twaalfcilinder motor, die een bijna ongelooflijke 963 pk weet te produceren. De prestaties die hieruit voortvloeien zijn buitenaards; een topsnelheid van 350 kilometer per uur en een acceleratie van nul naar honderd in minder dan drie tellen. In totaal zijn er 710 LaFerrari’s gemaakt, waarvan 500 als coupé en 210 als cabriolet.
Pluspunten
Minpunten

De LaFerrari is een hybride snelheidsmonster
De LaFerrari kwam op de markt in 2013 en concurreerde met twee andere hybride hypercars: de Porsche 918 Spyder en de McLaren P1. Qua prestaties doen deze drie auto’s amper voor elkaar onder en zijn ze vergelijkbaar als het gaat om topsnelheid, acceleratie en rondetijden op een circuit. De LaFerrari heeft een 6.3 liter twaalfcilinder motor achter de bestuurdersstoelen liggen, die in combinatie met de elektromotor net geen duizend pk weet te leveren. Deze motor is niet alleen buitengewoon krachtig, hij klinkt ook nog eens spectaculair. Wie er eentje wilde kopen toen hij nieuw was, moest speciaal door Ferrari uitgekozen worden. Alleen de meest trouwe, kapitaalkrachtige klanten konden in aanmerking komen om deze zeer speciale auto aan te schaffen. De nieuwprijs van deze machine lag ruim boven de miljoen euro.

De Ferrari LaFerrari is beschikbaar als coupé en en cabriolet
De LaFerrari werd gebouwd over een periode van vijf jaar. In de eerste drie jaar, rolden er 500 coupés van de band in Maranello. Daarna, van 2016 tot 2018 werden er ook nog 210 modellen gemaakt met een open dak. Deze modellen noemt Ferrari de ‘Aperta’. De twee modellen zijn, afgezien van de dakconstructie, verder volledig gelijk aan elkaar. De LaFerrari kreeg geen facelifts, geen nieuwe snufjes, maar werd in deze periode 710 keer op exact dezelfde manier gebouwd. Dat wil zeggen: als een messcherpe racewagen voor de openbare weg. De auto stuurt zeer direct, is makkelijk te rijden en klinkt waanzinnig. In het interieur is veel gebruik gemaakt van koolstofvezel, wat de auto erg licht en zeer sterk maakt.

De LaFerrari prijs loopt in de vele miljoenen
Zoals dat gaat met een Ferrari die door het merk zelf al bestempeld wordt als de ‘ultieme Ferrari’, gaat de LaFerrari prijs volledig door het dak. En ze worden alleen maar hoger. Dat is hoe het gaat bij dit soort buitencategorie modellen. Omdat Ferrari er maar 710 van heeft gebouwd en de auto alleen beschikbaar was voor een groepje geselecteerde mazzelkonten, overstijgt de vraag naar de auto het minimale aanbod. Dit betekent dat de Ferrari LaFerrari een schreeuwend dure auto is. Waar de nieuwprijs al gigantisch was, kan je nu rustig het dubbele betalen voor deze auto. Prijzen liggen gemiddeld tussen de 2.5 en 3 miljoen euro, maar wie het kan betalen heeft ook echt iets bijzonders. Deze hybride hypercar behoort tot de meest exclusieve, meest tot de verbeelding sprekende auto’s ter wereld. Ze worden door Ferrari zelf onderhouden en met de grootst mogelijke zorg behandeld. Ferrari wil immers dat deze auto’s nog lang in topconditie blijven bestaan en gruwt van het idee dat ze in incapabele handen vallen. Daarom verkeren alle beschikbare LaFerrari’s op topstaat en hoef je niet bang te zijn dat je een kat in de zak koopt. Maar met een vraagprijs van een kleine drie miljoen euro zal dat ook wel meevallen.