
Volkswagen T1 Samba (1966) and Hymer Eriba Puck Trailer (1961)
196612.789 km
De Volkswagen T1 staat bekend als de legendarische hippie bus van Volkswagen. Het idee van de T1 was om een compacte bestelwagen te maken gebaseerd op het design van de welbekende Kever. Toen de Volkswagen Transporter T1 werd uitgebracht was hij gelijk populair, maar ook nu is hij nu nog steeds onverminderd populair. Dankzij zijn klassieke ronde vormen bij het grote logo, koplampen, gehele exterieur en vele ramen is het een unieke auto die wereldwijd bekend staat. De meest bekende variant is de T1, die geproduceerd werd van 1950 tot 1967. Later werd ook de T2 uitgebracht die qua uiterlijk wel verschilt van de klassieke Transporter T1. Tegenwoordig worden de T1 bussen vaak omgebouwd tot reisbus of zijn ze al zo beschikbaar. Perfect om een reis mee te maken met je partner of vrienden.
Vroeger werd de Volkswagen T1 gebruikt door klusjesmannen, dit is ook waarom er een makkelijk toegankelijke achterklep is. De motor van de T1 zit onder deze laadruimte, aan de achterkant van de bus. Omdat er weinig luchttoevoer is bij de motor kan deze snel oververhit raken, waardoor deze regelmatig bekeken moet worden en soms ook aan vervanging toe is. De motor is een 4-cilinder met een kracht van 25 pk tot 51 pk wat de T1 een maximale snelheid geeft van ongeveer 100 km/u. Deze bus is natuurlijk niet gemaakt om te racen, waardoor een hoge snelheid overbodig is. Zeker als je een ‘camper’ variant hebt en er breekbare spullen in de auto zitten. Naast de achterklep heeft de Volkswagen T1 ook twee portieren voor de bestuurder en bijrijders en twee extra portieren aan de bijrijderskant. Instappen gaat daardoor moeiteloos. De ramen kunnen niet automatisch open, maar kunnen wel open geschoven of gekiept worden voor frisse lucht.
Deze bus staat naast zijn klassieke look helaas ook bekend als moeilijk verkrijgbaar. Het vinden van een Volkswagen T1 in goede staat kan een uitdaging zijn. Wanneer je er een aanschaft is het slim naar de onderkant te kijken van de auto, aangezien deze best snel kan gaan roesten. Met een lengte van meer dan 4 meter en bijna 2 meter hoog is de Volkswagen T1 een grote bus. Daarbij heeft hij een gewicht van ongeveer 1000 kg. Dit gewicht in combinatie met de motor van gemiddeld 38 pk geeft de T1 een verbruik van 1:10; niet extreem zuinig maar wel logisch. Iets wat erg slim bedacht is door Volkswagen is het luchtstroom systeem. Aan de voorkant van de auto, boven de voorruit, zitten roosters die lucht opvangen en door laten stromen in de auto.
Het stuur lijkt op een typisch stuur voor in een bus met zijn horizontale grip en het versnellingshendel steekt uit het midden van de vloer. De prijs van een Volkswagen T1 ligt vaak nog redelijk hoog. Er zijn wel goedkopere modellen te vinden, maar die hebben dan vaak wat werk nodig.