Tips

Een nieuwe elektrische auto is nog behoorlijk duur, maar tweedehands zijn deze auto’s al zeer betaalbaar. Geen wonder dat er steeds meer belangstelling is voor het kopen van een tweedehands elektrische auto. Wie de aanschaf overweegt, moet wel op een paar dingen letten.

Tweedehands elektrische auto wordt steeds populairder

Ruim 40 procent van de Nederlanders denkt serieus na over de aanschaf van een tweedehands elektrische auto, bleek nog niet zo lang geleden uit een enquête van AutoTrack. In een jaar verdubbelde het aantal zoekopdrachten naar tweedehands elektrische modellen bij AutoTrack.

Steeds meer automobilisten kiezen voor elektrisch rijden. Omdat het milieu ervan profiteert én omdat het rijden op elektriciteit aanzienlijk goedkoper is dan het rijden op benzine of diesel. En over dat laatste gesproken: diesel staat steeds vaker in een kwaad daglicht vanwege de verslechterde luchtkwaliteit in steden. Gemeentebesturen reageren daar vervolgens op door dieselauto’s – vooral als het om oudere modellen gaat – uit de centra te weren.

De voordelen van elektrisch rijden

Maar er zijn nog veel meer redenen om voor elektrisch rijden te kiezen. Het is bijvoorbeeld ook gewoon een heel andere, leuke manier van autorijden. De volledige trekkracht van de motor is meteen voorhanden zodra je het gaspedaal aanraakt. Dat leidt tot een enorme souplesse in het rijgedrag en snel optrekken. Al even aangenaam zijn de vrijstelling van wegenbelasting en de lagere onderhoudskosten van een elektrische auto. Die heeft nu eenmaal minder mechanische onderdelen en vloeistoffen aan boord.

En dan is er nog de charme van het thuis ‘tanken’. Als je woonomgeving daarvoor geschikt is, laad je gewoon bij je eigen huis op, waarbij de stroom desgewenst uit zonnepanelen verkregen kan worden. Dat betekent nooit meer stoppen bij een tankstation. En mocht de batterij onderweg toch onverhoopt leeg raken, dan kan je tegenwoordig vaak opladen bij je werkplek, een restaurant of bij een toenemend aantal snellaadstations langs de snelwegen.

Aandachtspunten bij het kopen van een elektrische auto

Wie overweegt een gebruikte elektrische auto te kopen, dient op een paar dingen te letten. Bijvoorbeeld: is dit wel de auto die bij mijn dagelijkse behoefte past? Wie in de buurt van zijn huis geen laadmogelijkheden heeft, of veel kilometers rijdt, is misschien toch beter af met een benzine- of dieselauto. Caravanliefhebbers hebben ook al gauw een probleem: alleen de sterkste en duurste elektrische modellen kunnen een aanhanger trekken. En wie elektrisch rijdt, moet soms veel geduld hebben. Omdat een laadpaal bezet is of simpelweg omdat de auto’s er vaak uren over doen voordat ze weer opgeladen zijn.

De range van een elektrische auto

De beperkte reikwijdte vormt voor veel automobilisten misschien nog wel het belangrijkste bezwaar. Verkijk je niet op de cijfers die fabrikanten noemen; in de praktijk kom je meestal aanzienlijk minder ver. Maar veel is afhankelijk van de rij-omstandigheden en het rijgedrag van de bestuurder. Snelwegen bijvoorbeeld plegen een flinke aanslag op de stroomvoorraad. Dat komt onder meer door de luchtweerstand en doordat je op een snelweg minder remt, wordt er geen extra energie gewonnen uit de remkracht. Bovendien heeft de motor al zijn kracht nodig om de hoge snelheden te halen.

De accu en prestaties van een elektrische auto

Allesbepalend voor de reikwijdte is het batterijenpakket en de prestaties daarvan nemen in de loop der jaren af. Al hebben veel fabrikanten een aparte garantie bedacht om de angst daarvoor deels weg te nemen: een garantietermijn van vijf of acht jaar is heel gewoon. Moet het batterijenpakket uiteindelijk vervangen worden, dan lopen de kosten flink op. Dit is immers verreweg het duurste onderdeel van een elektrische auto. Bij volledig uitgeputte batterijen is het daarom soms verstandiger én goedkoper om de auto dan maar meteen volledig te vervangen.

Het vervangen van de accu

Een merk als Hyundai biedt de mogelijkheid om elk onderdeel van de batterijen apart te vervangen, maar de gloednieuwe accu van een Tesla Model S P85 kost zomaar rond de 15.000 euro. De veel kleinere batterij van een Nissan heb je al voor 5000 euro. Een alternatief is het leasen van het batterijenpakket. Dat is onder meer mogelijk bij Renault. Je betaalt dan elke maand een leasebedrag voor de batterij en dat wordt weer gecompenseerd door een lagere aanschafprijs van de auto.

De kilometerstand van een elektrische occasion

Verkijk je niet op de kilometerstand van een elektrische occasion: ook als een auto stil staat, verouderen de batterijen. Heb je eenmaal een elektrische occasion gekocht, dan kun je er wel zelf veel aan doen om de batterijen zo lang mogelijk in goede conditie te houden. Elke keer pas boven de 90 procent opladen en tot onder de 10 procent leegrijden, leidt tot snellere uitputting. Probeer ook niet te vaak te laden en ga zeker niet te vaak bij een snellader staan.

Tips bij een proefrit in een elektrische auto

Het is altijd verstandig om een uitgebreide proefrit te maken en dat geldt al helemaal voor elektrische occasions. Je krijgt de beste indruk door de batterijen bij die rit vrijwel helemaal leeg te rijden. Dan weet je pas echt wat de reikwijdte in de praktijk is. Laad je vervolgens op bij een snellader, dan weet je ook meteen hoeveel tijd dat in de praktijk kost. Verder zijn er onafhankelijke keuringsstations die de staat van de batterijen precies in kaart kunnen brengen. En sommige auto’s geven via de boordcomputer in het dashboard zelf al aan hoe het enigszins gesteld is met de conditie van het batterijenpakket.