






























Opel Calibra 2.0 I Color Edition
199491.260 km
De Opel Calibra is een tweedeurs coupé van Opel, die gemaakt is tussen 1989 en 1997. De auto werd destijds gelanceerd als de opvolger van de Opel Manta en was eveneens een poging om het toch wat stoffige imago van de Duitse autofabrikant enigszins op te poetsen. De Calibra rolde in totaal 238.647 keer van de band en kon rekenen op een redelijke populariteit. Inmiddels is de auto wat zeldzamer geworden in het straatbeeld, maar wie goed zoekt, kan zeker nog een goed model vinden.
Opel staat toch bekend om zijn oerdegelijke gezinsauto’s en een sportieve coupé zoals de Calibra past toch niet helemaal in dat plaatje, omdat hier geen plaats was voor vier personen en deze auto toch meer voor het plezier gekocht werd. Dat nam niet weg dat Opel de Calibra een serieus onderdeel van zijn assortiment maakte en veel inzette op een bijzonder lage luchtweerstand. Wie de Calibra ziet, zal de sportieve lijnen direct herkennen en naast dat dit er lekker agressief uit zag, zorgde het ook voor een cw-waarde van 0,26 - een bijzonder lage luchtweerstand, ook nu nog. De huidige auto’s hebben over het algemeen een waarde tussen de 0.27 en de 0.35, dus de Calibra heeft de tand des tijds op dit gebied uitstekend doorstaan. Dit maakte de Calibra efficiënt en in staat om zijn motoren uitstekend te benutten. Deze motoren waren overigens niet al te luid; het degelijke bouwwerk van Opel betekent dat de motor over het algemeen amper te horen is als je achter het stuur zit. Concurrentie van de Calibra kwam van onder andere de Audi 80 coupé en de Chrysler Lebaron.
De Opel Calibra is gebaseerd op het onderstel van de eerste lijn van de Opel Vectra, waarmee de auto van binnen niet heel spannend was, maar dit werd ruimschoots gecompenseerd door het grote aanbod aan motoren die de Calibra konden aandrijven. Opel bood de auto aan in een 2.0i-variant met 115 pk, een 2.0 16V met 136 pk, een 2.0 16V met 150 pk, een 2.5 V6 met 170 pk en een 2.0i Turbo 4x4 (vierwielaangedreven) met maar liefst 204 pk. Het behoeft geen extra uitleg dat de krachtigste varianten verreweg de meest geliefde varianten zijn en dus ook voor het meeste geld weggaan. De Opel Calibra V6 en de Opel Calibra Turbo zijn de meest gewilde versies.
Een goede Calibra heeft zeker nog wel het nodige aan plezier in zich, maar wie er eentje overweegt, moet wel rekening houden met roest in de wielkasten achter. Dit is typisch iets voor de Calibra en te voorkomen door de auto binnen te stallen en zo droog mogelijk te houden. Wie het niet onderhoudt, betaalt hier later een flinke prijs voor. Ook heeft menig Calibra wat instapschade aan de stoelen, maar wie een auto treft waar zuinig mee is omgesprongen, zal hier waarschijnlijk niet al te veel last van hebben. Verder geldt dat de krachtige Calibra’s de meest gewilde zijn en dat je hier natuurlijk meer voor zal moeten neerleggen dan de wat minder snelle 2.0-varianten. Net zoals met eigenlijk alle occasions en zeker voor de wat meer sportieve auto’s geldt: ga niet direct voor de laagste prijs en wees kritisch op wat je ziet. Hoe zijn de wielkasten, hoe rijdt de auto? Hoe voelt hij aan? De Opel Calibra is ook regelmatig het bezit geweest van mensen die er wat minder zuinig mee omgingen, net zoals dit bij de Opel Manta het geval was, en dat kan je soms terugzien bij een occasion. De meeste Calibra’s gaan afhankelijk van het bouwjaar weg voor ruim onder de 10.000 euro, maar er zijn uitzonderingen: de topmodellen met weinig kilometers op de teller en een V6 als motor, kunnen richting de 20.000 euro lopen. Vooral die modellen zijn aanzienlijk duurder dan de gemiddelde concurrent, maar ook een ‘normale’ Calibra is vaak ietsje duurder dan de concurrentie, mede vanwege zijn betrouwbaarheid.