
Porsche Carrera GT
De meest spectaculaire Porsche ooit?
De Porsche Carrera GT geldt als een van de meest exclusieve en tot de verbeelding sprekende Porsches. Het Duitse merk produceerde deze door een V10 aangedreven tweezitter in de periode 2003-2007 en heeft er in totaal een kleine 1.300 van gebouwd. De Carrera GT is een verzamelobject en de prijzen voor een gaaf model kunnen flink oplopen. De auto is extreem snel en wordt gerangschikt onder hypercars.
Pluspunten
Minpunten

De jankende V10 van een Porsche Carrera GT
Geboren uit de wens om te racen, is de Porsche Carrera GT verworden tot een absolute klassieker in de lange lijst met auto’s die de Duitse fabrikant heeft voortgebracht. Wie voorbij gereden wordt door een Carrera GT, zal allereerst het geluid van de jankende V10 tot zich nemen, waarna de fraaie vormen, ontworpen door de Nederlander Harm Lagaay, de rest doen. De Porsche Carrera GT is een sportwagen van het zuiverste water en behoort tot de zogenaamde hypercars, auto’s die qua prestaties en vermogen bijna alle concurrenten achter zich laten. Al deze exclusiviteit is overigens niet goedkoop en zeker ook niet makkelijk te temmen. De Carrera GT staat bekend als een auto flink kan bijten als de het talent van de bestuurder niet overeenkomt met zijn zelfvertrouwen.

Porsche Carrera GT: listige hypercar met een handbak
De Porsche Carrera GT is maar in een variant gemaakt: die met de 5.7 liter V10 en het targadak, waar Porsche zo om bekend staat. Dat laatste maakt van deze auto dus een roadster, waarmee je het geluid van die jankende V10 nog veel beter kan ervaren. De auto heeft ouderwetse, handgeschakelde bak en is niet voorzien van heel veel luxe elementen. In de Carrera GT hoor je bezig te zijn met autorijden en met niks anders. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Mercedes-Benz SLR McLaren, die min of meer in dezelfde periode werd uitgebracht als de Carrera GT en destijds werd gezien als een concurrent, net als de Ferrari Enzo. Deze auto beschikt over een automatische bak en een hele rij opties. De spartaanse aard van de Carrera GT, dus gewoon een enorme motor met een handbak en weinig technische snufjes die het leven gemakkelijker maken, onderscheidt hem dan ook van menig concurrent.

Een Porsche Carrera GT kopen? Zorg voor diepe zakken
Je mag erop rekenen dat er goed is gezorgd voor een auto van deze waarde, maar het is toch goed om in ieder geval het belangrijkste kwetsuur van deze auto aan te stippen: de koppeling. De auto staat bekend om zijn listige koppeling en menig bestuurder heeft de plaatselijke boulevard al eens in lachen doen uitbarsten door de auto af te laten slaan. En juist omdat deze koppeling zo gevoelig is, slijt hij vaak snel. Wie voorzichtig is kan er prima zo’n 70.000 kilometer mee rijden, maar let hierop bij een mogelijke aanschaf. En als je de auto eenmaal hebt, moet je rekenen op flink wat onderhoudskosten. Deze auto’s zijn spectaculair, maar veel onderdelen moeten veelvuldig vervangen of onderhouden worden, zoals bijvoorbeeld de koppeling. In een Carrera GT is dat gewoon een hoge kostenpost. Dit materiaal is namelijk eigenlijk altijd van hoogwaardig (lees: duur) materiaal, zoals carbon en titanium. En aangezien de Carrera GT een op zichzelf staand model is en amper onderdelen deelt met bijvoorbeeld de 911, zijn deze onderdelen erg schaars. De aanschafprijs voor een Carrera GT is gigantisch. Wie zijn ogen op dit model heeft laten vallen, moet bereid zijn om bijna een miljoen euro neer te leggen, bedragen die ook rustig voor bijvoorbeeld een Ferrari Enzo betaald worden. Maar wie een Porsche Carrera GT heeft, zal dit graag voor lief nemen. Deze Porsche is misschien wel de beste en meest spectaculaire van alle auto’s die ooit door deze fabrikant zijn gebouwd.