Lees over de bijtelling in 2025 en daarna

De bijtelling van de elektrische auto is door de overheid verlaagd om elektrisch rijden interessanter te maken. Samen met de korting op motorrijtuigenbelasting, wordt deze bijtelling in 2025 gebruikt om emissievrij rijden financieel aantrekkelijker te maken. Ten opzichte van de jaren ervoor is het voordeel ten opzichte van auto’s met verbrandingsmotor wel afgenomen. Zo is de bijtelling op een elektrische auto in 2025 verhoogd. Hoe het precies zit, lees je hieronder.

Bijtelling 60 maanden geldig

Hieronder lees je welke bijtellingspercentages in 2025 en daarna gelden voor elektrische auto’s. Je betaalt het bijtellingspercentage dat gold (of geldt) op het moment dat de auto voor het eerst op naam is gezet. Dit blijft 60 maanden, dus 5 jaar, geldig. Is de eerste tenaamstelling 1 april 2025 geweest, dan betaal je tot 1 april 2031 hetzelfde percentage. Tussentijdse verhogingen van de bijtelling of eigenaarswisselingen hebben daar geen invloed op.

Betaalt iedereen met een auto van de zaak bijtelling?

De bijtellingsregels voor elektrische auto’s zijn alleen van toepassing voor mensen die een auto zakelijk leasen. Wie private leaset of een koopauto rijdt, betaalt geen bijtelling. En er is nog een uitzondering: Als je jaarlijks minder dan 500 privékilometers rijdt met je leaseauto, hoef je ook geen bijtelling te betalen. Let er wel op dat je dit moet kunnen onderbouwen met een kilometerregistratie.

Bijtelling elektrische auto voor 2025: laatste jaar lager tarief

In 2025 is de bijtelling voor de elektrische auto veranderd ten opzichte van 2024. Sinds 1 januari 2025 wordt een tarief van 17% gehanteerd over de eerste €30.000. Over elke euro boven deze €30.000 geldt 22% bijtelling. Deze lagere bijtelling geldt in 2025 voor het laatst. Vanaf 2026 betaal je voor een elektrische auto namelijk de volle bijtelling van 22% over de gehele catalogusprijs.

Andere veranderingen

De bijtelling op je elektrische auto is niet het enige dat verandert. De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting is vervallen vanaf 2025. Sinds 1 januari 2025 betalen kopers motorrijtuigenbelasting, maar rekent de belastingdienst hier nog 75% korting over. Langzaam wordt deze korting afgebouwd tot 0% in 2030. Ook betalen eigenaren bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto vanaf 2025 een vast BPM-bedrag van €667. Hier lees je meer over deze en andere kosten van een elektrische auto.

Volkswagen ID.7 Hatchback Automaat Pro Business 77 kWh Rear

Hoeveel bijtelling zit er op een duurdere elektrische auto?

Veel elektrische auto’s zijn duurder dan €30.000. Hoe zit het dan met de bijtelling? In 2025 is de grens van de lagere bijtelling €30.000. Heb je een duurdere auto, dan betaal je, bovenop de 17% voor de eerste €30.000, 22% over elke euro die de auto meer kost. Dus heb je een elektrische auto die €45.000 kost, dan betaal je 17% bijtelling over €30.000 en 22% bijtelling over de overige €15.000.

Bijtelling elektrische auto berekenen

Om de netto maandelijkse bijtelling van je elektrische auto te berekenen voor 2024, heb je maar twee gegevens nodig: de catalogusprijs van de auto en het percentage aan belasting dat over je loon geheven wordt. In het voorbeeld hieronder zie je wat deze auto je jaarlijks en maandelijk kost.

  • Catalogusprijs elektrische auto: €40.000
  • Bijtelling 17% over €30.000 = €5.100 per jaar
  • Bijtelling 22% over €10.000 = €2.200 per jaar
  • Totale jaarlijkse bruto bijtelling = €7.300
  • Netto bijtelling bij 49,5% loonbelasting = €3.613,50 per jaar = €301,13 per maand
  • Netto bijtelling bij 37,5% loonbelasting = €2.737,50 per jaar = €228,13 per maand

Liever een elektrische auto kopen? Je profiteert dan niet van lagere bijtelling, maar wel van lage BPM (op een nieuwe auto) en 75% korting op de motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting).

Bijtelling geïmporteerde elektrische occasion

Het is bij sommige leasemaatschappijen ook mogelijk een geïmporteerde elektrische occasion te leasen. In dat geval betaal je de bijtelling die gold op het moment dat de auto voor het eerst op de weg werd toegelaten. Deze is vervolgens geldig tot 60 maanden na de eerste toelating. Daarna wordt de bijtelling aangepast aan het dan geldende percentage.

Voorbeeld

Je leaset een elektrische auto die op 1 oktober 2024 is geïmporteerd uit Duitsland en op 1 maart 2023 voor het eerst in Duitsland op de weg is toegelaten. Je betaalt dan 16% bijtelling over de eerste €30.000 en 22% over alles daarboven. Dat is namelijk de bijtelling die gold in 2023. Dit tarief is tot 5 jaar na de eerste toelating geldig, dus tot 1 maart 2028. Vanaf dan betaal je het percentage dat in 2028 geldt – dus 22%.

Elektrische auto’s met lage bijtelling