













Mazda 323 F 1.6i GLX|AUTOMAAT|RijdtGoed
1990152.124 km
De Mazda 323 is een gezinsauto die over een lange periode werd gebouwd. Tussen 1977 en 2003 werden er maar liefst zes generaties van deze auto gebouwd, waarmee de Mazda 323 een van de meest succesvolle modellen is die in Japan is gebouwd. De auto kwam als hatchback, sedan, stationwagen en coupé en werd al die jaren gebouwd volgens dezelfde, simpele filosofie: een relatief kleine gezinsauto, die betaalbaar en betrouwbaar was. Dit maakte de 323 populair en zeer bereikbaar en verklaart ook het feit dat er nog altijd flink wat te krijgen zijn op de tweedehands automarkt.
Het model dat uiteindelijk de 323 werd, begon zijn leven al in 1963. Destijds heette de kleine gezinsauto de ‘Mazda Familia’ en was hij voornamelijk bedoeld voor de Japanse markt. In 1977 was de Familia al toe aan zijn vierde generatie, toen de naam 323 in beeld kwam voor de markten buiten Japan. De Mazda 323 werd een doorslaand succes in Europa, mede omdat de auto betrouwbaar en praktisch was. Dit maakte het tot een ideaal vervoersmiddel voor mensen die niet bulkten van het geld, maar wel gewoon een auto wilden hebben die het altijd deed en waar je een volwaardig gezin in kon vervoeren. Dit bleef altijd de filosofie achter de 323, ook toen de auto in latere jaren nieuwe facelifts kreeg en door zou groeien tot de achtste generatie, waarna hij werd opgevolgd door de Mazda 3.
Wie zocht naar een wat sportiever ogend model, kon vanaf de zesde generatie (die zijn intrede deed aan het einde van de jaren 80) een Mazda 323F kiezen. Dit was een vijfdeurs fastback (eigenlijk een sedan met schuin aflopende daklijn, in plaats van een aparte kofferbak) die er lekker vlot uit zag en verder alle voordelen met zich meebracht die een gewone 323 ook had. De Mazda 323 is in de loop der jaren met zo’n beetje alle denkbare viercilinder motoren uitgerust en sommige sportieve uitvoeringen beschikten over een zescilinder. De Mazda 323 kwam in benzine- en dieselvarianten, zodat ook de eigenaars die er langere afstanden mee moesten rijden, prima bij Mazda’s kleine gezinsauto terecht konden. In 2003 stopte Mazda met het produceren van de 323 en werd de auto vervangen door de Mazda 3. Dit was in feite gewoon een voortzetting van de 323, maar met de naamswijziging kwam er een einde aan een tijdperk voor de Japanse fabrikant.
Wie een Mazda 323 zoekt op de tweedehands automarkt, heeft nog altijd veel te kiezen. De oudere modellen worden steeds zeldzamer, maar een 323 uit de laatste generaties is nog altijd prima te vinden. Meestal gaat het om een Mazda 323 hatchback, omdat dit ook de meest populaire variant van dit model was. Prijzen variëren onder andere door het bouw- en aanschafjaar van minder dan duizend euro tot ongeveer 5.000 euro voor de zeldzame modellen en dat zal wel even zo blijven, dus een Mazda 323 is over het algemeen prima te betalen. Omdat veel van deze modellen vrij oud zijn en dus veel kilometers hebben gereden, moet je goed letten op slijtage. De 323 is in de regel geen slechte auto, dus er zitten heus wel wat fraaie modellen tussen, maar controleer de onderhoudshistorie en let goed op gekke geluiden bij een testrit. De 323 is prima geschikt om als eerste auto voor jonge mensen te dienen, mede dankzij de zeer betaalbare prijs.