










Mazda 626 2.0-12V LX
1989166.115 km
De Mazda 626 is de ideale personenauto voor mensen die functionaliteit boven vorm verkiezen. Wat de 626 mist aan flitsend uiterlijk vertoon, maakt hij namelijk dubbel en dwars goed met een bijna onverwoestbaar karakter. De bouwkwaliteit van deze Mazda is werkelijk uitmuntend en dat is dan ook een groot deel van zijn aantrekkingskracht. Toch is en blijft de 626 in Nederland onbemind, waardoor het aanbod beperkt is en de prijzen laag zijn.
De Mazda 626 arriveert voor het eerst in Nederland aan het eind van de jaren 70 en het duurt niet lang voordat het publiek valt voor de charme van deze scherp gehoekte koets. Met de jaren ontwikkelt Mazda het model en komen er nieuwe generaties van op de weg in 1982, 1987, 1991 en 1997. Tussendoor brengen facelifts de nodige cosmetische aanpassingen. De 626 komt er in allerlei soorten en maten: er zijn praktische hatchbacks waar je makkelijk je spullen uit de kofferbak kunt pakken, ruime stationwagons en sluike sedans en coupés. Ook wordt de 626 geleverd met tal van benzine- en ook dieselmotoren en is er keuze uit handgeschakelde en automatische versnellingsbakken. De Mazda is uit te rusten in vrij eenvoudige pakketten, maar ook in meer luxe uitrustingen. De vroegere modellen uit de jaren 70 en 80 zijn behoorlijk schaars vandaag de dag, goede exemplaren kunnen daarom voor enkele tienduizenden euro’s van de hand gaan. De meeste latere modellen zijn inmiddels geëxporteerd uit Nederland, omdat men de robuuste 626 in het wel kan waarderen. Maar als je er toch een tegenkomt, kun je deze voor vrij weinig geld kopen.
De laatste Mazda 626 mag dan niet zo populair zijn geweest als de oudere broers die hem voorgingen, in feite is er bijzonder weinig mis met de auto. De 626, die vanaf 1997 tot 2002 in de prijslijsten is te vinden, wordt in die korte tijd twee keer gefacelift. Hiermee gaan onder meer de bumpers en verlichting op de schop. De Mazda is in drie varianten verkrijgbaar: er is een vierdeurs sedan, een vijfdeurs hatchback en een vijfdeurs stationwagon. Vier motoren liggen er voorin in de Mazda. Afhankelijk van je keuze word je voortgestuwd door de basis 1,8-liter benzinemotor, de wat sterkere 2-liter benzinemotor of de krachtige 2,5-liter benzinemotor, welke beschikt over 200 pk. Deze is echter tamelijk zeldzaam en is lastig te vinden. Ook is er een 2-liter diesel met 110 pk.
Zoals het uiterlijk van de laatste Mazda 626 wat anoniem oogt in vergelijking met meer flitsende familie-auto’s als de BMW 5 Serie en Mercedes E-Klasse uit die tijd, zo is dat ook het geval bij het interieur. De binnenzijde oogt nuchter en eenvoudig, maar het is zeer degelijk gebouwd en blijft ook na al die jaren nog in orde. De LX, GLX en Touring-uitvoeringen zijn goed om naar te kijken.
Wie een bijna onverwoestbare en ruime auto voor relatief weinig geld wil kopen, hoeft niet verder te zoeken dan de Mazda 626. Maar zoek je er een in Nederland, dan kom je hoogstwaarschijnlijk terug van een koude kermis. De ruime middenklasser deed het in zijn tijd namelijk vooral zakelijk goed, maar erg veel vraag was er niet toen de Mazda op de tweedehandsmarkt terechtkwam. Zodoende zijn de meeste exemplaren inmiddels naar het buitenland geëxporteerd of afgeschreven en wel op de schroothoop beland. Dat is onterecht, want zelfs een stevig gebruikte 626 kan nog jaren door als je hem een beetje liefde geeft. Dankzij de fenomenale bouwkwaliteit ervaar je zelden problemen met deze Mazda. En nog beter: als je er eentje vindt, zul je er niet zoveel voor hoeven te betalen. Zelfs de betere exemplaren kosten zelden meer dan 3.000 euro. Natuurlijk is het een oudere auto en zal je wat meer rijgeluid meekrijgen binnenin dan bij een hedendaags model, maar dat mag de pret niet drukken. Ook is de 626 niet de zuinigste, maar 1 op 14 is absoluut te realiseren. Een auto van deze leeftijd kan uiteraard ook wat roesten, dus let daar op als je er een wil kopen.