













Mazda Demio 1.3 GLX STUURBEKRACHTIGING|TREKHAAK
2000142.252 km
De Mazda Demio is een compacte personenauto die van 1998 tot en met 2003 werd geproduceerd. De Demio heeft een relatief onschuldige styling met zijn zachte vormen, maar een zeer degelijke bouwkwaliteit en hij is bovendien nog erg betaalbaar. De kleine Mazda staat net als veel andere modellen van het Japanse merk bekend om zijn superieure betrouwbaarheid. Desondanks is de Demio, met zijn vijf deuren en voorwielaandrijving, nooit echt aangeslagen. Wil je weten waarom, lees dan verder.
De Mazda Demio ziet het levenslicht in 1996, wanneer de auto wordt aangekondigd in Japan. Twee jaar later verschijnt de compacte MPV (praktische personenvervoerder) in Europa en daarmee ook in Nederland. Aanvankelijk is deze sobere auto enkel verkrijgbaar met een betrouwbare en tamelijk zuinige 1,3-liter viercilindermotor met 63 pk, welke verbonden is aan een handgeschakelde versnellingsbak met vijf verzetten. Na de facelift van 2000, waarbij onder meer de voor- en achterlichten alsmede de bumpers op de schop gaan, krijgen klanten ook de keuze uit een krachtigere 1,5-liter (75 pk) motor. Een automaat wordt ook aan de catalogus toegevoegd. In het assortiment van het merk komt de auto onder de grotere en ruimere Mazda Premacy te staan, welke als zevenzitter verkrijgbaar is. Na 2002 is het gedaan met de Demio, althans, de naam van het model. Mazda introduceert in 2003 een nieuwe generatie van het kleintje, maar dan onder de noemer Mazda2. Dit nieuwe model krijgt naast een andere naam ook een moderner uiterlijk mee.
In Nederland en andere Europese landen kent de Demio niet het succes waarop Mazda had gehoopt. Het model wordt wel in redelijke aantallen verkocht, maar hij doet het niet zo goed als concurrenten zoals de Renault Scénic en de Mitsubishi Space Star. Desondanks is de Mazda Demio een van de voorlopers van een segment dat tegenwoordig vreselijk populair is: namelijk die van kleine, maar ruime en praktische personenauto’s. En de Demio was (en is) erg goed in wat hij deed; zo kan de achterbank 12 centimeter verschoven worden om meer been- of bagageruimte te creëren. Er is wel 375 liter aan bagageruimte, of 675 liter als je de achterbank volledig neergeklapt – het is ook mogelijk dit in delen te doen. Consumenten vallen destijds over het feit dat de Demio standaard vrij ‘kaal’ wordt geleverd, maar als je een beetje goed zoekt, kun je exemplaren vinden met een mooi zonnedak, een wat meer sportieve uitstraling en opties als centrale vergrendeling, een stereo met vier speakers en elektrisch bedienbare ramen.
In de basis is er bijzonder weinig mis met de Mazda Demio, ongeacht welke versie (1.3 of 1.5) of met welke tellerstand je koopt. Deze MPV geniet van de uitmuntende bouwkwaliteit waarom Mazda bekendstaat en dus zullen je onderhoudskosten doorgaans relatief laag blijven, tenzij er iets vreemds gebeurt. Wel is het opletten op het interieur, dit is niet van de meest hoogwaardige materialen gemaakt en dus kan er hier en daar wat schade te bekennen zijn. Ook is het een goed idee een blik te werpen op de onderhoudshistorie. De distributieriem moet namelijk iedere 100.000 kilometer (of om de vijf jaar) worden vervangen, dus controleer wanneer en of dit is gedaan om jezelf wat kosten te besparen.