
























Mazda Premacy 1.8I VIVID
2005232.773 km
De Mazda Premacy is een middelgrote MPV (ook wel veelzijdige personenvervoerder) die van 1999 tot en met 2005 werd gebouwd. De Premacy was nooit een kaskraker vanwege zijn wat terughoudende looks, maar dat maakt de Mazda dubbel en dwars goed met zeer betrouwbare techniek en fijn, comfortabel weggedrag. De Premacy was standaard verkrijgbaar met vijf zetels, maar er konden in het uiterste geval ook zeven personen mee aan boord.
In de jaren 90 was er grote interesse in middelgrote MPV’s na het succes van de Renault Scénic en daar ging ook Mazda in mee. Het resultaat werd de Premacy: een zeer praktische, erg ruime en fijn rijdende personenvervoerder. De Premacy nam het onder meer op tegen de populaire Scénic en had ook de Opel Zafira als rivaal. Hoewel de Premacy op papier de wind mee had moeten hebben, bleek de Mazda in werkelijkheid niet helemaal aan te slaan bij het grote publiek. Dat is zonde, want de Premacy was van binnen een van de ruimste auto’s in zijn klasse en had flink wat bagageruimte. Ook was het zicht naar buiten goed en was de zitpositie fijn, vooral voor de langere ritten. Bovendien was de Premacy scherp geprijsd en kon deze zowel met vijf als zeven zetels geleverd worden. De Premacy onderging een facelift in 2001, waarbij sommige motoren werden vervangen en de neus van de auto aangepast werd. De Premacy werd vervangen door de Mazda 5.
Dat de Mazda Premacy in Nederland geen commercieel succes werd, zal niet hebben gelegen aan de keuzemogelijkheden. De Japanse autofabrikant leverde de voorwielaangedreven Premacy namelijk met een aantal benzine- en dieselmotoren die zeker niet onaardig waren. In totaal waren er vijf opties: drie benzinemotoren en twee diesels. De benzinemotoren begonnen met de 101 pk sterke 1.8 liter viercilinder. Diezelfde krachtbron was ook verkrijgbaar als de 1.8hp, een krachtiger variant die 114 pk had. Het topmodel betrof de 2.0 liter benzinemotor, die goed was voor 170 pk. Als je regelmatig op pad gaat met het hele gezin, of veel belading, dan is dit een goede keuze. Dit geldt overigens ook voor de diesel: deze mag dan maar 100 pk hebben gehad, dankzij een aangename hoeveelheid trekkracht kon deze versie aardig uit de voeten. Ook was het verbruik van de Premacy met dieselmotor veruit het beste van de gehele line-up. Bij de facelift van 2001 werd deze diesel overigens vernieuwd door een gelijkwaardige maar zuinigere variant. In vergelijking met concurrenten als de Renault Scénic en Opel Zafira reed de Premacy ook lekkerder, vooral als je een exemplaar uitzoekt van na de facelift.
Wie in de markt is voor een betrouwbare, betaalbare en ruime auto hoeft niet verder te zoeken dan de Mazda Premacy. Qua technische bouwkwaliteit zijn er weinig merken die het beter doen dan Mazda en dit is ook het geval bij de Premacy. De praktische MPV kent nauwelijks veelvoorkomende gebreken en kan mits goed onderhouden nog een lang leven leiden. In feite is er niets mis met iedere van de beschikbare motoren, maar als je veelvuldig op pad gaat met het hele gezin, dan doe je er goed aan een van de sterkere motoren te kiezen. De 1.8hp, bijvoorbeeld, of de krachtige 2.0 benzine. De 2.0 diesel is veruit de zuinigst qua verbruik, maar daar staat tegenover dat deze uit bepaalde milieuzones wordt geweerd – iets dat bij de meeste dieselauto’s uit die tijd het geval is. Door het gebruik van plastic in het interieur valt de Premacy wat tegen ten opzichte van zijn concurrentie, maar met een fijne zitpositie, goed zicht en zeeën aan binnenruimte maakt de Mazda dit meer dan goed. Prijzen van de Premacy zijn, afhankelijk van de tijd van aanschaf, overigens ook zeer netjes: de Mazda is tweedehands al voor minder dan 2.000 euro te vinden, terwijl de betere bewaarde exemplaren rond de 5.000 euro kosten. En die prijzen zullen vermoedelijk alleen maar verder dalen. Maar pas op, want de Mazda Premacy wordt steeds schaarser.