














Mazda RX-8 1.3 Renesis
200782.231 km
De Mazda RX-8 bewijst dat dit Japanse automerk zeker niet bang is om eens een volledig ander ontwerp in de markt te zetten dan andere fabrikanten doen. De sportwagen kon vanaf eind 2003 tot eind 2008 in Nederland en België bij de dealer worden besteld. Tegenwoordig zijn er dus alleen maar gebruikte Mazda RX-8 modellen verkrijgbaar.
De Mazda RX-8 is een model dat op een aantal opvallende manieren is vormgegeven. In tegenstelling tot vele andere sportauto’s biedt deze auto voldoende plek voor vier volwassenen al is de beenruimte achterin wel beperkt. Vooral de achterwaarts scharnierende, halve achterdeuren zijn opvallende elementen aan dit ontwerp. Deze “suicide doors” zorgen er echter wel voor dat de instap voor de achterpassagiers een stuk makkelijker wordt gemaakt.
Daarnaast ontbreekt de B-stijl. Dit is de stijl die bij veel auto’s tussen de voor- en achterdeuren geplaatst is. Een veiligheidssluiting mechanisme voorkomt dat de achterdeuren geopend kunnen worden zonder de voordeuren te openen.
Een ander opvallend element aan het ontwerp van de Mazda RX-8 is het gebruik van de wankelmotor. Dit is een motor die in tegenstelling tot vele andere motoren geen gebruik maakt van cilinders en zuigers maar van een rotor die een draaiende beweging maakt. Hierin wordt een brandstof/luchtmengsel tot ontbranding gebracht en ontbrandingsenergie gecreëerd.
Het belangrijkste voordeel van het gebruik van een wankelmotor is dat dit soort motoren een compacte vormgeving hebben, veel toeren kunnen maken en dat er gebruik wordt gemaakt van een minimaal aantal bewegende onderdelen waardoor dit een duurzame oplossing is. Het grote nadeel is dat dit soort motoren vrij veel brandstof en olie verbruiken. Dit maakt deze sportauto wel behoorlijk kostbaar in verbruik en onderhoud.
Er is in Nederland en België helaas weinig info te vinden over de Mazda RX-8 en daarmee wordt de auto een beetje tekort gedaan. Het is een achterwiel aangedreven sportauto voor de echte liefhebber. Veel Mazda RX-8 eigenaren beoordelen deze vierzits coupé als verrassend ruim en zeer vermakelijk om mee te rijden.
Deze prettige rijervaring komt zeker ook door de uitgebalanceerde gewichtsverdeling van de auto. De gewichtsverdeling tussen de voor- en achteras is volledig gelijk omdat de motor achter de vooras is geplaatst. Daarnaast is deze sportwagen licht van gewicht doordat er veelvuldig gekozen is voor het gebruik van aluminium en kunststof onderdelen.
De Mazda RX-8 wordt door veel mensen gezien als een van de meest interessante sportcoupés die de afgelopen jaren zijn uitgebracht. Dit is voor veel liefhebbers een goede reden om een Mazda RX-8 te kopen. De auto is een genot om te rijden. De besturing is direct en nauwkeurig. De grip en stabiliteit in de bochten is fantastisch. De kracht afgifte en het heerlijke geluid van de motor maken van het accelereren in de RX-8 een unieke ervaring.
Zoals het hoort bij een sportwagen is de Mazda RX-8 stevig afgeveerd maar zeker niet compromisloos. Dit in combinatie met een goed geïsoleerde cabine maakt deze auto comfortabeler en verfijnder dan vele andere sportauto’s. Ook in dit opzicht bewijst Mazda dat het anders kan.