Leasen is tegenwoordig niet meer alleen voor auto’s van de zaak. Via private lease kun je ook zonder bedrijf een moderne auto rijden voor een maandelijks bedrag. Je wordt daarbij volledig ontzorgd, maar je wordt nooit de trotse eigenaar van een fonkelnieuwe wagen. Komt private lease voor jouw situatie voordeliger uit dan ouderwets kopen? Hieronder vind je het antwoord.
Moet ik mijn auto private leasen of kopen?
Er spelen nogal wat vragen mee om te bepalen of je een auto beter kunt kopen of private leasen. Het is namelijk niet simpelweg zo dat het één beter, goedkoper of slimmer is dan het ander. Het ligt helemaal aan je situatie.
Wat is private lease precies?
Bij lease denk je waarschijnlijk meteen aan een auto van de zaak. Deze vorm wordt financial lease genoemd. Hierbij koop je in feit de auto, maar betaal je niet meteen het complete bedrag. De leasemaatschappij schiet het bedrag voor, waarna je het maandelijks terugbetaalt, plus de nodige rente. Aan het einde van het contract word je dan alsnog eigenaar van de auto.
Bij private lease werkt het compleet anders. In plaats van de auto te kopen sluit je in feite een langdurige huurcontract af. Je betaalt een maandelijks bedrag om de auto te mogen rijden. Het onderhoud, de verzekering en de wegenbelasting zijn bij de prijs inbegrepen. Je hoeft alleen nog maar de brandstof (of de stroom) te betalen. Aan het einde van het contract lever je de auto weer in bij de leasemaatschappij.
Hierom kies je voor private lease
Private lease biedt vooral zekerheid en hoeft daarnaast niet duurder te zijn dan kopen. Zo kunnen de volgende redenen je doen besluiten om te private leasen:
- Je hebt geen spaargeld (over) om een auto te kopen. Als je niet genoeg geld hebt voor een auto, moet je lenen. En zoals inmiddels wel duidelijk is: geld lenen kost geld. Die kosten, boven op de overige autokosten (vergeet vooral de afschrijving niet!) kunnen zorgen dat je maandelijks meer kwijt bent dan wanneer je kiest voor private lease.
- Je wilt weten waar je maandelijks aan toe bent. Met een helder, maandelijks bedrag waarin je onderhoud, verzekering en andere gebruikskosten zijn opgenomen, weet je altijd waar je aan toe bent. Dat geeft een hoop zekerheid.
- Je wilt niet achteraf met een auto ‘opgescheept zitten’. Als je private-leasetermijn voorbij is, lever je de auto in en heb je er geen omkijken meer naar. Zo loop je nooit het risico dat je je auto moeilijk kwijt raakt of er niet de gehoopte prijs voor krijgt.
- Je hebt geen of heel weinig schadevrije jaren. Hoe minder schadevrije jaren je hebt, hoe duurder je verzekering is. En daarvoor geldt hetzelfde als voor een lening: als de kosten ervan te hoog worden, wordt private lease van een auto aantrekkelijker dan hem kopen.
- Je leeftijd is te hoog om een lening te krijgen. Buiten de kosten van een lening, heb je ook nog te maken met acceptatie. Zo kun je door een leningverstrekker worden geweigerd vanwege je leeftijd, terwijl een private-leasemaatschappij je wel accepteert. Overigens zijn er zelfs private-leasemaatschappijen die mensen met een negatieve bkr-registratie accepteren, maar wij raden je af om daarmee in zee te gaan. Dat kan je al snel op te hoge kosten jagen.
Hierom kies je voor een auto kopen
De beste redenen om een auto te kopen, zijn de vrijheid en het kostenplaatje – mits je gespaard hebt:
- Je kunt hem in één keer betalen. Als je niet hoeft te lenen voor de auto, is kopen vaak goedkoper dan private leasen – zelfs als je de afschrijving van de auto meeneemt in de maandelijkse kosten.
- Je mag met de auto doen wat je wilt. Uiteraard moet je je (net als de rest van Nederland) aan de wet houden, maar contractueel word je nergens toe verplicht. Dikke spoiler? Ander geluidssysteem? Andere uitlaat? Het is jouw auto, dus ga je gang.
- Je wilt binnenkort een huis kopen en maximaal kunnen lenen. Het volledige private-leasebedrag (dus de maandprijs maal het totaal aantal maanden van de leasetermijn) wordt geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (bkr). Dit kan behoorlijk drukken op je maximale leencapaciteit. Laat je hierover dus goed informeren als je private lease overweegt én een huis wilt kopen.
- Je wilt niet vastzitten aan een vaste gebruikstermijn. Misschien word je verleid door een mooi modelletje waar je op een dag langs rijdt of veranderen ineens je privé- of werkomstandigheden. Dan wil je kunnen wisselen van auto. Met private lease is bij sommige maatschappijen flexibel opzeggen mogelijk, maar dit kost wel meer per maand. Bij andere maatschappijen zit je gewoon vast aan de contracttermijn.
- Je hebt geen idee hoeveel je jaarlijks rijdt. Als je een auto via private lease rijdt, moet je van tevoren aangeven hoeveel kilometers je per jaar denkt te gaan rijden. Rijd je (veel) meer dan de opgegeven kilometers, dan komen er kosten bij. Rijd je minder, dan betaal je onnodig te veel voor je auto. Nu zijn er leasemaatschappijen die je contract bijstellen op basis van de daadwerkelijk gereden kilometers, maar alsnog kunnen hier onverwachte kosten bij komen waar je niet op hebt gerekend.
- Je hebt veel schadevrije jaren. Als je al lang geen schades hebt gehad, heb je een hoge no-claimkorting op je verzekering. Dat scheelt behoorlijk in de maandelijkse kosten. Bij private lease worden die schadevrije jaren lang niet altijd meegenomen – laat staan dat je het merkt in de maandelijkse kosten.
Elektrische auto: kopen of private leasen?
Als het om een elektrische auto kopen of private leasen gaat, spelen er meer zaken mee. Uiteraard geldt bovenstaand verhaal, maar dat is niet het enige om rekening mee te houden. Zo zijn er drie extra zaken die meetellen bij de afweging:
- Restwaarde: Door de snelle ontwikkeling van elektrische auto’s (zoals de actieradius en laadtijd) veroudert de huidige techniek snel. Waar een paar jaar geleden een actieradius van 300 kilometer gangbaar was, is 400, 500 of zelfs meer dan 600 kilometer tegenwoordig steeds normaler. Hetzelfde geldt voor laadtijden: een uurtje opladen aan de snellader was ooit normaal en is tegenwoordig al nauwelijks meer acceptabel. Deze techniek zal alleen maar verder doorontwikkelen, waardoor de elektrische auto’s van vandaag een onzekere restwaarde hebben.
- Accudegradatie: Hoewel fabrikanten uitgebreide, langdurige garanties op de accu bieden, blijft de angst voor een snel degraderende accu bestaan. Zeker bij elektrische auto’s met een beperkte actieradius is elke kilometer range belangrijk, en heeft accudegradatie dus nog meer impact op de dagelijkse ritten.
- Gebruikskosten: Veel lokkertjes waar eigenaren van EV’s van mochten profiteren, vervallen in de komende jaren. Denk daarbij aan zaken als de vrijstelling van wegenbelasting (mrb), korting op de bijtelling voor zakelijke rijders en de subsidie bij aanschaf. Dit maakt de toekomst voor elektrische rijders een stuk onzekerder.
- Vraag naar occasions: De vraag naar tweedehands elektrische auto’s hangt samen met de hierboven genoemde punten. Wie wil over enkele jaren jouw elektrische auto overnemen? Als je bang bent dat je met jouw EV blijft zitten, kan private lease van een elektrische auto slimmer zijn.
Met andere woorden: een elektrische auto kopen kan wat risicovol aanvoelen. Want wat is de auto straks nog waard en wat kost een elektrische auto straks nog in het gebruik? Een elektrische auto private leasen geeft in zo’n geval meer rust, omdat je weet wat je maandelijkse vaste lasten voor de komende jaren zullen zijn.
Auto leasen of kopen: berekenen
Je autokosten bij het kopen van een auto zijn nog niet zo eenvoudig te berekenen. Hoeveel bedraagt bijvoorbeeld de afschrijving en wat ben je daadwerkelijk kwijt aan onderhoud? Gelukkig heeft AutoWeek hier een slimme tool voor. Met de AutoWeek kostenberekening weet je na het invullen van enkele basisgegevens precies met welke kosten je (gemiddeld) te maken hebt als je een auto koopt. Leg die kosten naast het bedrag dat je zou betalen voor private lease en je weet welke van de twee financieel het interessantst is. Tel daar alle andere voor- en nadelen bij op, en je hebt je antwoord.
Meer weten over private lease?
Als je meer wilt weten over private lease, lees dan ook waar je rekening mee moet houden bij private lease.