















Peugeot 404 AUTOMATIQUE Onbekend
196838.210 km
De Peugeot 404 is een middenklasse model dat de Franse fabrikant tussen de jaren 1960 en 1975 een kleine drie miljoen keer van de fabrieksband heeft laten lopen. De 404 is beschikbaar als sedan, stationwagen, cabriolet, coupé en zelfs als pick-up. De auto geldt inmiddels als een redelijk gewilde klassieker, waar er steeds minder van op de weg te zien zijn. Wie een goede heeft, kan er echter nog veel plezier aan beleven. En het feit dat hij in zoveel verschillende versies beschikbaar is, betekent dat er altijd wel wat te kiezen is, ondanks het feit dat deze auto toch echt tot de ‘oudjes’ behoort.
De Peugeot 404 werd in mei 1960 gepresenteerd als de opvolger van de Peugeot 403 en werd een groot commercieel succes. De auto was - voor die tijd - robuust en goed gebouwd (hij bleef dus heel en voelde ook na veel kilometers nog strak aan). Ook boekte Peugeot met de 404 flink wat successen in de rallysport, iets wat de status van de auto alleen maar ten goede kwam. Het succes van de 404 betekende dat de auto bijzonder lang in productie was; maar liefst vijftien jaar rolde de Peugeot 404 in al zijn vormen van de band, totdat hij opgevolgd werd door de 504. In die vijftien jaar werden er maar liefst 2.885.374 404’s gebouwd. De 404 is een klassiek vormgegeven, Franse gezinsauto, die tegenwoordig alleen maar door echte autoliefhebbers wordt bestuurd.
De reden voor het succes van de 404, zat hem in meer dan alleen de goede bouwkwaliteit. De Peugeot zat goed in elkaar en was, voor die tijd, een betrouwbare auto. Ook het feit dat er voor iedereen wat wils was, droeg bij aan de hoge verkoopaantallen. Voor het grote gezin was er de stationwagon, of break en familiale in het Frans, voor de zakenman was er de sedan en de sportievere rijders konden hun hart ophalen in de coupé of cabriolet. De laatstgenoemde modellen behoren inmiddels tot de meest exclusieve en prijzige varianten van de 404; wie een goede zoekt, mag erop rekenen dat er minstens 25.000 euro voor betaald moet worden. Wie op zoek is naar een sedan of een break, hoeft minder diep in de buidel te tasten. Hoeveel minder, dat hangt echt af van de staat en het bouwjaar van de auto. Voor minder dan 10.000 euro kan je een prima 404 hebben, maar een echt gaaf model kan zo over de 15.000 euro gaan. Qua motoren leverde Peugeot de 404 zowel benzine als diesel. De benzinemotoren waren er in 1.5 en 1.6, de diesel, ook wel de Peugeot 404 1.900, kwam in een 1.9-variant.
Een oldtimer kan een flinke verzameling mankementen hebben, zeker als de prijs op het eerste gezicht behoorlijk meevalt. Net zoals bij zoveel (Franse) auto’s uit deze periode is roest de grootste en voornaamste vijand. Dit kan overal zitten en het valt aan te raden om een kenner mee te nemen naar een bezichtiging, mocht je hier zelf niet heel bedreven in zijn. Lukt dat niet, kijk dan vooral onder de auto, in de wielophanging en in de wielkasten. Daar zitten de zwakke plekken. Motorisch is de 404 helemaal niet slecht, maar onthou: dit is een oude auto. Mankementen kunnen overal optreden en wie gaat voor een goedkope aanschaf, loopt het risico om uiteindelijk veel meer kwijt te zijn aan onderhoud. Omdat de Peugeot 404 steeds zeldzamer wordt, loopt de prijs voor goede modellen op. Onder de 10.000 euro zijn er genoeg te krijgen, maar wil je er echt eentje in topstaat, dan zal je bereid moeten zijn om meer dan 20.000 euro neer te leggen. Eigenlijk een beetje net zoals bij de Citroën DS, ook zo’n populaire Franse gezinsauto uit die periode. Koop je echter een 404, dan heb je echt iets bijzonders in huis.