





























Peugeot 504 2.0 GL > OPKNAPPER <
197671.732 km
Als opvolger van de zeer succesvolle en door Pininfarina ontworpen 404, volgde de Peugeot 504 in 1968 als een eenvoudige basisversie (genaamd de L-versie). De L-versie werd later de GR/SR instapversie genoemd. In 1969 werd de Peugeot 504 door zijn succes zelfs Auto van het Jaar. In 1983 stopte Peugeot met de productie van de auto voor Europa, voor Afrika werd de auto nog geproduceerd tot 2006. In die enorm lange periode van maar liefst 38 jaar heeft de auto een betrouwbare reputatie opgebouwd.
In Nederland en andere delen van Europa kwam de auto in 1968 in de showrooms te staan. De auto werd in vier verschillende modellen uitgebracht, namelijk de vierdeurs sedan, de vijfdeurs break (stationwagen), coupé en cabriolet. De Sedan versie noemde ze bij Peugeot de Berline en de stationwagon de Familiale. Ook werd er een pick-up versie van gemaakt.
Kijken we naar de specificaties van de modelserie 1977 tot en met 1982 dan leverde Peugeot zes verschillende motoren, in Nederland waren de belangrijkste motoren vanaf 1979 de 1.8 liter benzine en vanaf 1977 de snelle 2.7 liter V6 motor. De diesel varianten waren de 2.1- en 2.3 liter (vanaf 1980) motoren.
De dieselmotoren werden geleverd met 59 en 70 pk en de basis benzinemotor met 80 pk, terwijl de snelste variant maar liefst 144 pk tot zijn beschikking had. Die laatste was met zijn bijna 1300 kg een behoorlijke zware auto, maar haalde desondanks een topsnelheid van 190 kilometer per uur.
De 504 serie van Peugeot uit deze tijdsperiode was oerdegelijk en niet stuk te krijgen. Waar je wel op moet letten bij deze Peugeots is roest. Dat komt heel erg veel voor en de modellen die die je nu nog ziet rijden zijn veelal gerestaureerd. Qua motor hoef je je niet druk te maken, want in tegenstelling tot nu leveren deze grote motoren juist weinig vermogen waardoor de slijtage veel minder is. Hou de onderhoudsintervallen zeker aan, dan kun je er nog lang plezier van hebben.
De coupé en cabrio varianten zijn ook ontworpen door Pininfarina. Hij tekende tevens een prachtig ontworpen conceptcar genaamd de Riviera, maar die is nooit in productie gegaan. De samenwerking met Pininfarina is altijd bijzonder geweest en heeft gezorgd voor vele andere mooie ontwerpen zoals bijvoorbeeld de 406 coupé.
Rij je met de 504 dan heb je ten eerste veel overzicht door de dunne raamstijlen. De auto zelf rijdt heel licht en heeft een prima rijgedrag, zeker voor een auto uit die tijd. De auto is leverbaar met een automaat of handgeschakelde bak.