




































Suzuki Kizashi 2.4 Sport AUTOMAAT LEUKE AUTO!!
2011215.677 km
De Suzuki Kizashi is een stijlvolle en sportieve sedan die van 2009 tot 2015 door Suzuki werd gemaakt. De Kizashi werd ondanks zijn goede kwaliteiten nooit echt een verkoopsucces, waardoor het model al gauw met de noorderzon vertrok. De Kizashi kan rekenen op een rijke uitrusting, fijn rijgedrag en is naar alle begrippen erg exclusief en uniek om te zien in het straatbeeld. In Nederland zijn er nog geen 250 op de weg.
De Suzuki Kizashi is een ongelukkig hoofdstuk in de geschiedenis van Suzuki. Het Japanse merk staat vooral bekend om haar kleine auto’s als de Suzuki Alto en SUV’s, bijvoorbeeld de Suzuki Grand Vitara, maar probeert in 2009 een middenklasse sedan op de markt te brengen. Suzuki heeft flink geïnvesteerd in de sportief ogende Kizashi – wat zich laat losjes laat vertalen in ‘een goed voorteken’. Echter kan de timing niet slechter zijn: de wereldwijde financiële crisis is dan net losgebarsten, waardoor maar weinig mensen zitten te wachten op een nieuwe auto van pakweg 30.000 euro. Erger nog is dat de overheid de Suzuki Kizashi zwaar belast, waardoor hij financieel niet heel aantrekkelijk is. Dat is erg zonde, want in de basis is de Kizashi een fantastische auto. Suzuki heeft veel energie gestoken in de ontwikkeling van de Kizashi en dat is te merken: technisch zit hij goed in elkaar, het rijgedrag uitdagend en sportief en de motor voelt lekker krachtig. Bovendien kun je hem ook krijgen met vierwielaandrijving, waardoor hij onder iedere omstandigheid goed uit de verf komt. Ook is het interieur fraai afgewerkt en zijn er tal van luxe voorzieningen standaard. Het mocht allemaal echter niet baten, want in Nederland moest bijna niemand hem hebben. Er staan nog geen 250 exemplaren op kenteken.
De Suzuki Kizashi arriveert in 2010 in Nederland en laat direct weten dat het menens is. Niet moeilijk doen met allerlei magere varianten, Suzuki zet gewoon alleen een dikke versie in de prijslijst. De Kizashi is enkel te bestellen met een 2.4 liter benzinemotor die 178 pk levert. Suzuki verkoopt de Kizashi in Nederland met minimaal het Sport-pakket, wat onder meer 18-inch wielen, een sportonderstel, xenonverlichting, lederen bekleding, parkeersensoren en elektrisch bedienbare stoelen en een schuifdak met zich meebrengt. De Kizashi is dus rijkelijk uitgerust met fijne voorzieningen. De duurdere AWD-uitvoering (all-wheel drive) doet er nog een schepje bovenop en geeft de auto vierwielaandrijving en een automatische versnellingsbak. De prijs van de Kizashi begint destijds nieuw rond de 34.000 euro en loopt op tot boven de 40.000 euro, al probeert Suzuki de verkoopcijfers na enkele jaren op te krikken met stevige prijsverlagingen. Het mag niet baten en in 2015 valt het doek voor de Kizashi, die ook geen vervanger krijgt.
Het staat voorop dat er met de kwaliteiten van de Suzuki Kizashi niets aan de hand is. Het rijgedrag is uitmuntend, de bouwkwaliteit en de betrouwbaarheid zijn zoals je van een Suzuki mag verwachten uitstekend en ook de voorzieningen zijn voor het geld erg netjes. Zeker aangezien je de Kizashi als occasion al van 8.000 en 20.000 euro kunt vinden. Het probleem is dat de Kizashi qua financiën misschien een minder slimme keuze is dan sommige van zijn concurrenten. Dankzij de hoge uitstoot van de 2.4 liter benzinemotor betaal je bijvoorbeeld al gauw 200 euro meer aan wegenbelasting dan een Audi A3 Limousine uit diezelfde periode. Dat is toch iets om rekening mee te houden. Aan de andere kant kies je in de Suzuki Kizashi wel voor een nagenoeg unieke auto met fantastische karakteristieken en voor een relatief scherpe prijs. Plus, je kunt rekenen op de goede betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten van een Suzuki.