
Suzuki Samurai 1.3 Van de Luxe
1993119.099 km
De Suzuki Samurai is een kleine terreinwagen van Japanse makelij, die in verschillende vormen sinds 1982 op de markt is. Deze Suzuki heeft een afneembaar dak en twee deuren en staat zijn mannetje op de ruigere ondergrond. De Suzuki Samurai kwam in drie generaties, die allemaal hetzelfde doel hadden: off road rijden voor het plezier. De Samurai staat ook wel bekend als de Suzuki Jimny, een naam die het model kreeg toen het toe was aan de derde generatie. De Samurai is een lichte auto, wat het mogelijk maakt om op plekken te komen waar zwaardere terreinwagens vast komen te zitten. Al met al is het een auto die gemaakt is voor het plezier.
Het Japanse merk Suzuki bouwde al sinds de jaren 60 kleine terreinwagens en begin jaren 80 kwamen ze met de Suzuki SJ, het model dat niet veel later een naamswijziging zou ondergaan en bekend zou worden onder de naam Samurai. In de loop der jaren heeft de Samurai een hele reeks motoren gehad. Eigenlijk is qua motorinhoud alles tussen de 1.0 liter en de 2.0 liter wel zo’n beetje aan bod geweest. Wie enkel en alleen plezier wilde maken, zonder al te veel te hoeven rekenen op een sterke motor, koos voor de kleinere motorvarianten. Wie behoefte had aan het zwaardere werk, ging voor een grotere motor. De Samurai zat bijzonder goed in elkaar; Suzuki had goed door wat de offroader graag wil zien en maakte er een capabel terreinwagentje van. Sterker nog; de Suzuki Samurai is dankzij zijn lage gewicht regelmatig gekomen op plekken waar zwaardere terreinauto’s niet konden komen. Waar de zware auto’s door hun gewicht vast kunnen komen te zitten in modder, kan de Samurai hier beter mee omgaan, omdat het geen last heeft van die massa. Dat lage gewicht, gecombineerd met een uitstekende vierwielaandrijving, maakte de Samurai tot een hele goede, kleine terreinwagen. Dat feit wordt onderstreept door het feit dat de Suzuki Samurai een wereldrecord heeft gevestigd: geen enkele andere auto kwam ooit hoger dan een Samurai die in 2007 op maar liefst 6.688 meter hoogte reed in Chili.
De eerste generatie Suzuki Samurai heette ook wel de SJ410 en werd gebouwd van 1982 tot 1984. Dat jaar kwam Suzuki met de SJ413, die een nieuwe 1.3 liter motor kreeg en ook vernieuwd werd in het in- en exterieur. Het waren geen grote wijzigingen, maar het uiterlijk werd gewoon een beetje opgefrist. Het duurde lang voordat er een nieuwe generatie kwam, maar in 1998 was het zover. De SJ660 (ook wel bekend als de Jimny), heeft een 1.3 liter benzinemotor met 85 pk en werd geleverd in twee- en vierwielaandrijving. In 2005 werd de modellenreeks versterkt met een 1.5 liter dieselmotor. Allemaal motoren die prima te vergelijken zijn met andere kleine, op plezier gerichte auto’s. De Jimny, zoals de Samurai nu heet, wordt nog altijd aangeboden door Suzuki. Overigens had de Samurai ook een grotere broer, in de vorm van de Suzuki Grand Vitara. Ook een model dat geschikt was voor de ruigere ondergrond, maar deze was wel meer bedoeld als gezinsauto.
Wie een Suzuki Samurai wil kopen, kan kiezen uit hele goedkope modellen (dus onder de 3.000 euro), of auto’s die voor meer dan 15.000 euro te koop staan. Dit is vaak afhankelijk van het bouwjaar en de laatstgenoemde versies zijn vaak erg goed onderhouden en hebben weinig kilometers gereden (ruim minder dan 100.000 kilometer, soms wel onder de 50.000). De goedkope Samurai’s verkeren vaak in wat mindere staat en hebben al flink wat gereden. Bij de oudere modellen is het goed om te onthouden dat roest zich snel kan vestigen in de wielkasten aan de voor- en achterkant en dat de softtop, het zachte en afneembare dak van de Samurai, lang niet altijd in goede staat verkeert. Kijk goed naar de naden en of het dak goed afsluit. Luister naar klapperende geluiden, die kunnen wijzen op een slecht dak. Kiest iemand echter voor de nieuwe variant van de Samurai, de Jimny, dan moet er sowieso net iets minder dan 32.000 euro betaald worden. Welke versie het ook wordt, de Suzuki Samurai is een buitengewoon leuk en betrouwbaar terreinwagentje, die voor heel veel doeleinden ingezet kan worden en waar je vooral heel veel plezier mee kan beleven.