















Suzuki Swift 1.3 Shogun Airco, NAP
2007263.615 km
Het verhaal van de Suzuki Wagon R+ begint in 1993 als het Japanse Suzuki de Wagon R op de markt brengt. Dit model is een zogenaamde kei car, een Japanse dwergauto die is gebonden aan strikte bepalingen met betrekking tot de omvang en de kracht van de motor in ruil voor een gereduceerd belastingtarief. De Suzuki Wagon R werd de best verkopende kei car in Japan. Voor de Europese markt was de omvang van de auto en de maximale toegestane motorinhoud te laag. Suzuki ontwierp daarom een variant met een iets grotere motor.
Onder de naam Suzuki Wagon R+ kwam een auto op de markt met een lengte van ruim 3,50 meter, een hoogte van 1,70 meter en een breedte van slechts 1,60 meter. Het is een auto met een rechthoekige opbouw, waardoor optimale binnenruimte ontstaat. De Wagon R+ heeft vijf deuren en is geschikt voor vier inzittenden die door het ontwerp over veel hoofd- en beenruimte beschikken. Datzelfde design levert wel een uitstraling op waar je van moet houden. De bagageruimte van 248 liter voldoet voor dagelijks gebruik. In een handomdraai klap je de achterbank naar beneden, waardoor er 1.250 liter bagageruimte ontstaat.
De tweede generatie van de Suzuki Wagon R+ is vanaf 2000 verkrijgbaar. Dit model is samen met Opel ontworpen. De auto rijdt daarom met een ander logo ook als de Opel Agila rond. Hoewel het uiterlijk iets minder rechthoekig is geworden, blijft het een kleine, hoge auto met veel praktische binnenruimte.
De Suzuki Wagon R+ is vanaf 2003 minder hoekig van uiterlijk en heeft een gewijzigde bumper en grille. Hierdoor heeft deze uitvoering het meest dynamische uiterlijk, zonder concessies te doen aan het grote volume. De instap is hoog en de bestuurder heeft een uitstekend overzicht over het overige verkeer. Het motorpalet is uitgebreid met een iets pittigere benzinemotor en voor de eerste keer ook met een zuinige dieselmotor. Naast een handmatige versnellingsbak is de auto eveneens verkrijgbaar met een automatische viertrapsversnellingsbak.
De Suzuki Wagon R+ is geen modieuze auto, maar door de lage aanschaf- en onderhoudsprijs wel een favoriet voor mensen die een praktisch vervoersmiddel zoeken met veel binnenruimte. In de bebouwde kom rijdt de kleine Suzuki Wagon R+ prima met het verkeer mee, maar met een maximumsnelheid tussen de 132 en 150 km/u is het niet de vlotste auto op de snelweg. Vooral als je ander verkeer gaat inhalen, merk je dat de auto traag accelereert. Door zijn hoge en compacte bouw is de auto met name op hoge snelheid bovendien gevoelig voor spoorvorming en wind.