

























Fiat 127 1.0 Rally / Rolkooi / Zeer apart / 1986 / 3.000,- vaste prijs
198695.525 km
De Fiat 127 is een klein model Fiat, dat in Europa gebouwd werd in de periode 1971-1983. Het was de opvolger van de Fiat 850 en geldt als een succesvolle, zeer compacte hatchback, die in het Nederlandse straatbeeld is verworden tot een zeldzaamheid. Daar staat tegenover dat veel van de 127-modellen die tegenwoordig nog wel te koop zijn, echter liefhebber-auto's zijn, waar goed voor is gezorgd.
Fiat heeft een uitgebreide historie met kleine auto’s. De wereldberoemde Fiat 500 is er natuurlijk het bekendste voorbeeld van, maar ook toen het ‘rugzakje’ uit de productie ging, werd er druk verder gebouwd aan kleine modellen, zoals de Fiat 127. De auto weegt net iets meer dan 700 kilogram en wie langer is dan twee meter, zal de nodige moeite hebben om er echt lekker in te passen. De Fiat 127 kende een grote populariteit in Zuid-Amerika, waar het model nog gebouwd werd tot en met 1996 en wie nu nog de straten van Sao Paulo, zal ze regelmatig voorbij zien komen. In Nederland zijn ze flink wat zeldzamer, maar zeker niet uitgestorven.
De motorblokjes van de Fiat 127 hadden een inhoud van 0.9 liter tot en met 1.3 liter. De viertaktmotoren leverden tussen de 50 en 75 pk in vermogen, met de 1.3-motor als segment topper. Dit model beschikte ook over een vijfbak en had een opgefleurd in- en exterieur. Erg snel is de Fiat 127 niet; honderd kilometer per uur wordt pas bereikt na een dikke achttien seconden en veel harder zal het ook niet gaan. Ook het topmodel, de snellere Fiat 127 sport, is nog altijd een trage auto, in vergelijking met het huidige verkeer. De Fiat 127 zal moeite hebben om een topsnelheid van 130 kilometer per uur te bereiken, maar dat is ook zeker niet waarom deze auto nog altijd de harten van velen weet te stelen. De Fiat 127 geldt als een echte liefhebbersauto; de auto is niet comfortabel, bij hoge snelheden is hij luid, hij is vrij traag voor het moderne verkeer en qua elektronica en techniek valt er genoeg op aan te merken, maar voor liefhebbers is dit juist de charme van deze auto, net zoals dat is bij andere kleine modellen uit deze periode.
Zoals bij wel meer Italiaanse stadsauto’s uit de jaren 70 of 80 kan er genoeg kapot aan een Fiat 127. Elektronica is altijd een groot vraagteken; menig Fiat 127 zal een mankement hebben op dit gebied. Dat kan een verwarming zijn die niet goed werkt, of een snelheidsmeter met kuren, maar voor iemand die een beetje kan sleutelen hoeft dit geen dealbreaker te zijn. Ook moet je goed kijken naar roest en rot, want dat vestigt zich graag op belangrijke onderdelen van de 127. Al met al is het verstandig om te kijken naar een 127 die in de handen is geweest van een echte liefhebber. De prijzen voor de 127 lopen behoorlijk uiteen; de meer sportieve varianten zijn natuurlijk prijziger, afhankelijk van de tijd heb je onder de 5.000 euro al aardig wat te kiezen.