















Fiat Cinquecento 900 SLECHTS 4.000 KM P/JR
1994114.411 km
De Fiat Cinquecento is een kleine, eenvoudige stadsauto van het Italiaanse automerk die van eind 1991 tot en met 1998 is gemaakt. De auto is ondanks zijn vrij korte levensduur tamelijk succesvol geweest: in totaal zijn er bijna 1,2 miljoen exemplaren gemaakt in ongeveer zes jaar tijd. De Cinquecento is enkel geleverd met drie deuren en een beperkt aantal motoren. Met zijn charme en puike rijgedrag heeft deze mini-auto vele harten veroverd, wat tot op de dag van vandaag resulteert in een degelijke aanhang.
Het debuut van de Fiat Cinquecento in 1991 komt niet als een verrassing: de auto is de opvolger van de Fiat 126, een soortgelijk klein model dat al sinds het begin van de jaren ‘70 in Polen wordt gebouwd. De Cinquecento, die ook uit Polen komt, moet het kleinste model van Fiat nieuw leven inblazen. En dat gebeurt ook. De Cinquecento (Italiaans voor 500) wordt vernoemd naar de iconische Fiat 500. Geheel in lijn met zijn tijd krijgt het kleintje een hedendaags ontwerp, een goede ophanging, schijfremmen en een kreukelzone.
De Cinquecento wordt in een handvol smaken aan de man gebracht. Alleen voor Polen is er de 0,7-liter tweecilinder benzinemotor. In Nederland kennen we feitelijk maar twee motorversies van de Cinquecento. Er is de 0,9-liter viercilinder benzinemotor met 39 pk en de meer potente 1,1-liter FIRE viercilinder benzinemotor. De laatste komt exclusief te liggen in de guitige Sporting-uitvoering. Verwacht overigens geen overmaat aan luxe bij de Cinquecento: waar de kleinste en meest betaalbare auto’s tegenwoordig standaard al over heel wat luxe beschikken, is het back-to-basics met de Cinquecento. De Fiat moet het doen zonder stuurbekrachtiging en had standaard geen centrale vergrendeling, elektrisch bedienbare ramen en airco, al waren deze wel als opties verkrijgbaar. Dat was heel normaal voor die tijd! Desondanks wordt de Cinquecento met name door de komst van het Sporting-model zowaar een soort liefhebbersauto, die ook met liefde in competities wordt gebruikt.
Autofabrikanten lijken tegenwoordig in een oorlog verwikkeld om elkaar af te troeven op het gebied van pk’s aan boord van hun auto’s, maar dat betekent niet dat je zonder al dat vermogen geen plezier kunt hebben achter het stuur. De Fiat Cinquecento Sporting is hiervan een goed voorbeeld: alle 54 pk’s van de FIRE-krachtbron worden goed gebruikt wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt. Dankzij het lage gewicht van minder dan 750 kg, de sportstoelen, het sportstuurtje, de zeer degelijke versnellingsbak en een kleine verlaging biedt de Sporting een geweldige rijervaring.
De Fiat Cinquecento is geleverd met maar twee motoren die in de basis vrij degelijk zijn, maar je doet er goed aan om voor aankoop toch de onderhoudsgeschiedenis te controleren om te bekijken in welke staat de krachtbron verkeerd. Hetzelfde geldt voor de versnellingsbak en de koppeling van de Cinquecento. Aangezien de Cinquecento erg klein is, kleiner nog dan de Panda, is de auto van binnen als vanzelfsprekend niet heel ruim. En heb je geen zin om een beetje te moeten werken achter het stuur, dan schikt het om een alternatief met stuurbekrachtiging te zoeken. Ook is het handig om de auto voor aankoop te checken op roest. Dit kleine boodschappenautootje kan afhankelijk van het jaar al gevonden worden voor onder de 1.000 euro, maar prijzen kunnen voor de Sporting-versie oplopen tot boven de 3.000 euro.