












Fiat Punto Grande 1.4 Dynamic / Schades rondom Airco, NAP
2007238.681 km
De Fiat 850 is een kleine gezinsauto, die gemaakt werd tussen 1964 en 1973. De 850 was de opvolger van de Fiat 600 en bleek, net als zijn voorganger, uitstekend aan te slaan bij het grote publiek. In de negen jaar dat de auto in productie was, werd de Fiat 850 in verschillende varianten gebouwd. Zo werd er naast de gezinsvariant bijvoorbeeld ook een cabriolet en een coupé geleverd.
Toen de Fiat 600 zijn beste tijd had gehad, besloot Fiat een opvolger te bouwen. Deze ging de 850 heten en had een wat moderner uiterlijk dan zijn voorganger. De auto kreeg grote, ronde koplampen en had opnieuw de motor achterin, wat ervoor zorgde dat de bagage in het vooronder opgeslagen moest worden. De Fiat 850 werd aangeboden met drie verschillende motoren, allemaal viercilinders. De motoren waaruit je kon kiezen hadden een inhoud van 817 cc, 843 cc of 903 cc. Hoe meer inhoud de motor had, hoe meer vermogen. Maar zelfs de grootste motor maakte de Fiat 850 niet tot een hele snelle auto; de 850 had topsnelheid van 125 kilometer per uur en het duurde een lange tijd om tot deze snelheid te komen. Maar, net als bij zijn voorganger, werd deze auto niet gekocht om zijn snelheid. In plaats daarvan was de Fiat 600 een praktische auto, die gemakkelijk door kleine straatjes kon manoeuvreren, net als zijn voorganger.
De Fiat 850 moest een auto worden voor een breed publiek. Daarom besloot Fiat deze kleine auto uit te brengen in verschillende carrosserievormen, zodat er voor iedereen wel iets te kiezen was. De best verkochte variant was de sedan, de gewone Fiat 850. Deze bood plaats aan vier mensen en een beetje bagage. Voor die tijd was de Fiat 850 een zeer gangbare, normale gezinsauto, zij het een beetje klein. Maar dat laatste was inmiddels iets waar de auto’s van Fiat om bekend stonden. Naast de sedan, kon je ook kiezen voor de Fiat 850 Special, een sportieve versie van de sedan. Deze versie had wat meer vermogen, betere remmen en een luxe interieur. De Fiat 850 Familiare was een soort mini-busje, heel vergelijkbaar met de Fiat 600 Multipla. Ook deze versie mag gerust een voorloper genoemd worden van de Multi Purpose Vehicle (MPV). Voor de sportieve rijders waren er de Fiat 850 Coupé en de Fiat 850 Spider. De Coupé had twee deuren en een aflopend dak, de Spider was een cabriolet. Laatstgenoemde varianten zijn, logischerwijs, de duurste versies en zijn nog altijd zeer gewild onder verzamelaars en liefhebbers.
Net zoals zoveel oude Fiats, kan de 850 aan alle kanten roesten. Dat kan in de wielophanging gebeuren, maar ook in de deurpanelen, de dorpels of de motorkap. Roest is en blijft een veelvuldig voorkomend probleem bij deze oude auto’s en de Fiat 850 vormt hierop helaas geen uitzondering. Wie een goed onderhouden 850 treft, zal hier waarschijnlijk minder last van hebben dan bij een 850 waar wat minder goed naar is omgekeken. Deze auto’s zijn tegelijk echt autootjes die door sleutelaars gekocht worden en gerestaureerd kunnen worden tot ze vrijwel in nieuwstaat verkeren. Net als bij de Fiat 500 en 600 bestaat er ook voor deze auto een actieve vereniging, die je altijd kan helpen met onderdelen of advies. Anno nu is de Fiat 850 een auto voor sleutelaars en liefhebbers, die de auto niet voor dagelijks gebruik kopen, maar juist om er op mooie dagen van te genieten. Echt goedkoop zijn de 850’s overigens niet; de modellen die nog over zijn, zijn vaak zeer goed onderhouden en dat drijft de prijs op. Een aanschafprijs van ruim boven de 10.000 euro is geen zeldzaamheid, maar dan heb je ook een model dat in tiptop-staat verkeert.