












Fiat Punto Grande 1.4 Dynamic / Schades rondom Airco, NAP
2007238.681 km
De Fiat Punto Evo is een kleine Fiat die van 2009 tot en met 2012 werd gemaakt. De Punto Evo kwam als opvolger van de succesvolle Fiat Grande Punto. De Punto Evo was, zoals zijn naam al doet vermoeden, in veel opzichten een aanzienlijke verbetering ten opzichte van zijn voorganger. De Fiat Punto Evo kreeg een reeks zeer degelijke en zuinige motoren, plus heel wat technische snufjes om het een ware stap omhoog te maken. Dit zou je aan het uiterlijk niet kunnen aflezen, want de vertrouwde en charmante vormen van de drie- of vijfdeurs hatchback keerden gewoon terug.
De Fiat Grande Punto gaat in 2009 onder het mes voor een gepaste facelift, maar deze verandering gaat gepaard met veel meer dan alleen een opgefrist uiterlijk. Op een nieuwe voorkant, achterlichten en een bijgepunt interieur na wordt ook de naam aangepast: voortaan heet het model de Fiat Punto Evo, waarbij het laatste woord duidt op ‘evolutie’. Die evolutie is vooral terug te vinden bij de techniek. Neem bijvoorbeeld de motoren: Fiat introduceert schone en zuinige Multijet-dieselmotoren en MultiAir-benzinemotoren. De Punto Evo is dan ook verkrijgbaar met een start-stopsysteem, eveneens ter verbetering van het verbruik. De Punto Evo komt er zelfs op CNG, ofwel met een LPG-installatie voor aardgas. Ondanks de nieuwe, zuinige motoren gaat het vermogen er ook op vooruit, waardoor je aan snelheid weinig tekort komt. Bovendien rijdt de Fiat Punto Evo tamelijk fijn, al is de vering wel aan de harde kant. Ook qua binnen- en bagageruimte mag de Punto Evo er zijn. Vanaf 2012 stopt Fiat met de Evo-naam en gaat het model verder als de Punto.
Zoals weer meer modellen van Fiat moet ook de Punto Evo geloven aan een behandeling van huistuner Abarth. Hiermee wordt de kleine vijfzitter flink aantrekkelijker gemaakt. De Abarth-uitvoering van de Punto Evo komt er aan de buitenkant bijvoorbeeld een stuk stoerder uit te zien, dankzij een wijdere bodykit, sportvelgen, grotere remmen en uiteraard ook een krachtigere motor. Het gaat om dezelfde 1.4 liter MultiAir-benzinemotor die ook in de gewone Punto Evo is te vinden, maar dan met meer vermogen: 165 pk om precies te zijn. De Fiat Punto Evo Abarth gaat niet alleen sneller in een rechte lijn (0 naar 100 km/u in 7,5 seconden) dan de normale versies, ook in de bochten is de wegligging beter. Dit is een gevolg van verbeteringen aan het onderstel. Als vanzelfsprekend is de Abarth-versie van de Punto Evo wel wat duurder: tweedehands vind je hem, afhankelijk van de tijd, rond de 12.000 euro, waarmee hij enkele duizenden euro’s meer kost. Dit kan in de toekomst nog wel verder stijgen.
Fiat heeft historisch gezien geen fantastische reputatie als het aankomt op betrouwbaarheid, maar bij het aanschaffen van een Punto Evo hoef je er niet voor te vrezen dat hij er plotseling mee stopt of ernstige kuren zal gaan vertonen. De Fiat Grande Punto, zijn voorganger, deed het op dit gebied al heel aardig en dat is met de Punto Evo eigenlijk niet anders. Een belangrijk verschil is dat de motoren die je in de Punto Evo vindt een flinke verbetering zijn ten opzichte van de Grande Punto. Zowel de benzine- als de dieselmotoren zijn schoner en zuiniger, maar ook nog eens krachtiger. Het interieur is redelijk netjes uitgevoerd, al zul je bij concurrenten wellicht wat meer luxe tegenkomen. Aan de andere kant is de Punto Evo een van goedkoopste auto’s in zijn klasse om te rijden, zowel in het dagelijks leven als in onderhoud. Ook krijg je van Fiat veel waar je geld. Tweedehands kun je afhankelijk van de aanschaftijd de Punto Evo vinden voor minder dan 2.000 euro, terwijl de duurste exemplaren van Abarth boven de 10.000 euro uitkomen.