Volkswagen Golf

De Volkswagen Golf is al decennia de maatstaf in zijn klasse. Sinds de introductie in 1974 is het model een echte allemansvriend. Elke generatie van de Golf bood in zijn tijd een ideale combinatie tussen praktisch gebruiksgemak, efficiëntie en sportiviteit. Bovendien heeft de Golf altijd een volwassen uitstraling gehad, waardoor je er overal mee voor de dag kunt komen. Van gezinnen tot zakelijke en zeer sportieve rijders, iedereen kan een Golf rijden.

Bekijk 3.979 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntVeelzijdige allemansvriend
  • PluspuntDegelijk
  • PluspuntRelatief waardevast
  • PluspuntComfortabel
  • MinpuntVroege TSI-motoren zijn aandachtspunt (Golf 5 en 6)
  • MinpuntTraag schakelen vroege DSG-versnellingsbakken (Golf 5 en 6)
  • MinpuntTegenvallende prestaties en betrouwbaarheid 1,4 en 1,6 (Golf 4 en 5)
  • MinpuntPrijzig vergeleken met concurrenten

De Volkswagen Golf in het kort

  • Prestaties en rijgedrag: De Golf begon als een nuchtere stadsauto, maar latere generaties zijn volwassener, luxer en sneller.
  • Verbruik: Als plug-inhybride of diesel is de Golf bijzonder efficiënt. Ook eerdere generaties profiteren van de voor die tijd vooruitstrevende TDI-motoren. Snelle modellen zoals de GTI en R(32) springen minder voorzichtig met hun brandstof om.
  • Uitrusting en comfort: De eerste drie generaties van de Golf zijn relatief spartaans, maar vanaf de Golf 4 was er meer ruimte voor luxe en accessoires. De nieuwere generaties zijn erg rijk uit te rusten.
  • Betrouwbaarheid: De Golf heeft bijgedragen aan de reputatie van Volkswagen voor ‘Duitse degelijkheid’. Enkele negatieve uitschieters zijn er echter wel.
  • Kosten: De veelzijdigheid van de Golf komt ook terug in zijn prijzen. Zo heb je voor een paar honderd euro al een Golf 4 met ervaring, of kun je tienduizenden neertellen voor een bijzondere sportversie.
Over de Volkswagen Golf kun je vrij kort zijn: in al zijn generaties is het gewoon een goede auto. Het is immers niet voor niets dat de Golf nog altijd gezien wordt als de absolute maatstaf in zijn klasse. Hij kan namelijk (bijna) alles.
Dylan
Automotive expert
Volkswagen Golf 7 (2012 - 2020)

Volkswagen Golf 7 (2012 - 2020)

Met de zevende generatie van de Golf maakte Volkswagen grote sprongen vooruit. Het model was traditiegetrouw groter en ruimer dan zijn voorganger, maar belangrijker was de introductie van twee nieuwe varianten. Voor het eerst was de Golf er namelijk als plug-inhybride (GTE) en volledig elektrische auto (e-Golf). Het motorenaanbod liep uiteen van een spaarzame 1,0 liter driecilinder tot een krachtige 2,0 liter turbo (Golf R). Ook waren er twee dieselmotoren beschikbaar (1.6 en 2.0 TDI). In 2017 werd een facelift doorgevoerd.

De Golf 7 is geleverd als drie of vijfdeurs hatchback, stationwagen en MPV (Golf Sportsvan). Nieuw kostte de auto tussen de €19.990 en €60.140. Zoals elke Golf weet de Golf 7 iedereen te vriend te houden. Zo kun je kiezen voor een spaarzame 1.0 TSI of zuinige TDI diesel, of een snelle GTI of R. Extra ruimte is er in de Variant stationwagen of de Sportsvan MPV. Een jong gebruikte Golf 7 is een voordelig alternatief voor een Golf 8, zonder dat je daarbij al te veel inboet aan tech en uitstraling. Ook met een oudere Golf 7 sla je de plank niet mis. Het model staat bekend als uiterst betrouwbaar.

Volkswagen Golf 8 (2020 - heden)

Volkswagen Golf 8 (2020 - heden)

In 2020 zette Volkswagen de achtste generatie van de Golf op de markt. Het nieuwe model kenmerkte zich door een meer gestroomlijnde koets, een aangepast motorenaanbod en een nieuw infotainmentsysteem. De Golf 8 was in eerste instantie leverbaar met 1,0, 1,5 en 2,0 liter benzinemotoren en een 2,0 liter diesel. De elektrische e-Golf keerde niet terug, maar er was wel een GTE plug-inhybride. Je kunt de Golf 8 krijgen als vijfdeurs hatchback of ruime Variant stationwagen. Voor sportieve kopers zijn er de GTI en R met krachtige motoren en strak weggedrag.

De Volkswagen Golf 8 was nieuw te bestellen vanaf €26.760 (1.0 TSI) tot €80.995 (Golf R). Er is dus een zeer brede selectie aan uitvoeringen. Allemaal profiteren ze van de degelijke techniek en puike afwerking die we gewend zijn van Volkswagen. Er zijn echter ook aandachtspunten: het uitgebreide infotainmentsysteem met touchscreen-bediening kan namelijk storingsgevoelig zijn. Bovendien kan het even wennen zijn om bijna alle functies via de schermen te moeten bedienen. Echte knoppen zijn er namelijk bijna niet. Desondanks blijft de Golf 8 een solide keuze als je een echte alleskunner zoekt, zeker als ruime Variant.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • volkswagen.nl
  • autoblog.nl
  • adac.de
  • autoexpress.co.uk

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op