
































Audi 80 Cabriolet 121DKM | NL-Auto | NAP | Elektrische Kap
1999121.740 km
De vormgeving van de Audi 80 is ingetogen, zonder pretenties. Je ziet die bescheidenheid bij iedere Audi uit de laatste drie decennia van de twintigste eeuw. Het zijn degelijke auto’s, vakkundig afgewerkt, die hun kwaliteiten niet breed etaleren. Je krijgt meer dan je ziet. Hun rijgedrag is even eerlijk als hun voorkomen; je staat in contact met de weg en de auto reageert lekker snel en ongedempt op je handelingen.
De eerste Audi 80 uit 1972 heeft dezelfde onderbouw als de eerste Volkswagen Passat. Dankzij de dunne raamstijlen kan je vanachter het strakke overzichtelijke dashboard de situatie rondom de auto goed overzien. De ronde koplampen verdwijnen met de eerste update uit 1976 en 1977.
Eind 1978, begin 1979 verschijnt de tweede generatie van Audi 80. Deze is iets groter en heeft een iets zwaardere motor. De bumpers zijn niet langer van chroom. maar van plastic. Vlak voor het uitkomen van de derde generatie krijgt de Audi 80 een verzinkte carrosserie en dikkere voorbumpers. Deze blijven nog lang kenmerkend voor het model. Plastic en zink maken deze auto zo goed als roestvrij.
In 1980 komt de eerste Audi 80 coupé op de markt. De fameuze vierwielaandrijving van Audi - het Quattro-systeem - verschijnt in 1983 en 1984 voor het eerst in de Audi 80.
Opvallend aan de derde generatie is de redelijk vlak gepositioneerde voorruit. Dat zie je vrij weinig bij middenklassers uit deze tijd. Het helpt om de luchtweerstand en daarmee het brandstofverbruik te verlagen.
De vierde en laatste generatie van de Audi 80 is sinds 1991 de meest doorontwikkelde. Dat zie je aan de ruimere zitplaatsen voor de inzittenden, de grotere kofferbak en de neerklapbare achterbank. De grille staat enigszins los van de koplampen en daarmee krijgt de Audi 80 het kenmerkende uiterlijk dat ook latere Audi’s hebben.
In 1991 verschijnt de eerste Audi 80 cabriolet. De Audi 80 Avant is de stationwagon die sinds 1992 het aanbod verrijkt. De laatste reguliere Audi 80 komt uit 1995, de laatste coupé uit 1996 en de laatste cabriolet uit 2000.
Dankzij de degelijke bouw is het aanbod van Audi 80’s op de tweedehandsmarkt - ondanks de leeftijd - heel redelijk. Er staat nog altijd in Nederland een tiental te koop. De prijzen lopen sterk uiteen. Niet alleen de kilometerstand en het bouwjaar hebben daar invloed op, maar ook de staat en de populariteit van het specifieke model. Zo kost een reguliere Audi 80 uit 1985 of 1987 veel minder dan een Audi 80 Quattro uit 1984 of en puntgaaf regulier model van de eerste generatie uit 1974.