








Renault Alpine 2.8 V6 GT
1985235.816 km
De Renault Alpine is een echte klassieker en bovendien een bekende naam uit de auto(sport)geschiedenis. Sinds 2018 is er ook een nieuwe versie op de markt. Maar als jij een Renault Alpine occasion zoekt, ben je waarschijnlijk op zoek naar het sportieve model uit de jaren ‘60. Het sportwagentje werd in 1973 de eerste auto ooit die het Wereldkampioenschap Rally won.
In 1961 introduceerde de Alpine A110. Deze wordt ook wel de ‘Berlinette’ genoemd en is de opvolger van de A108. Omdat Renault in 1970 een meerderheidsbelang overneemt in het merk Alpine, staat de wagen dus beter bekend als de Renault Alpine. De A110 is een compromisloze wagen, met een 4-cilindermotor en een polyester koets. In 1971 wint het wagentje de Rally van Monte Carlo en in 1973 is het de eerste auto ooit die eerste wordt op het Wereldkampioenschap Rally. Dit komt mede door de perfecte gewichts/pk verhouding en de fiberglass carrosserie. In 1995 stopt Alpine, maar in 2007 ontstaan er weer serieuze plannen om het merk nieuw leven in te blazen. In 2012 wordt de Renault Alpine A110-50 Concept tentoongesteld en in 2017 is het daadwerkelijk zover: een nieuwe Renault Alpine A110. Eigenlijk is dit een ware reïncarnatie van de variant uit de jaren ‘60, maar dan met modernere faciliteiten. Sinds 2018 kun je de nieuwe Renault Alpine kopen en ook in 2019 is deze vernieuwde versie nog uitermate populair. Denk bij de prijs van deze vernieuwde versie aan auto’s uit het D-segment, vergelijkbaar met de Ford Edge en Peugeot 5008.
In deze specificaties geven we zowel informatie over de ‘oude’ Renault Alpine als de vernieuwde 2018/2019 versie.
De vernieuwde sportcoupé concurreert met de Alfa Romeo 4C en de Nissan 370Z. De wagen heeft een vermogen van 252 pk of 292 pk en van 4,5 seconde sprint je van de 0 naar 100 km per uur. De maximale snelheid is 250 km per uur.
Ga je op zoek naar een Renault Alpine occasion uit de jaren ‘60/’70, dan zijn de specificaties wel een stukje anders. In de vroegere jaren stond de auto vooral bekend om de motor die achterin ligt. Hierbij 3 varianten op een rij met hun bijbehorende vermogen: