Rijtest

De aanduiding ‘GR’ staat voor Gazoo Racing. Dat is het nieuwe sportieve label dat Toyota zal gaan gebruiken. Als de toevoeging ‘MN’ (Masters of Nürburgring) te vinden is op de kont, dan heb je te maken met een speciale, gelimiteerde oplage. Van deze Yaris GRMN worden er 400 gebouwd voor Europa. Wil je er één kopen? Dan ben je te laat om €46.500 euro over te maken, want ze zijn verkocht. Vijf stuks komen er naar Nederland.

De 1.8 onder de kap levert dankzij een supercharger 212 pk en 250 Nm koppel. Schakelen doe je met een zesbak. Stoer op z’n wielen, dik in de bumpers, vol met stickers en met een centraal geplaatste uitlaat: dit beestje oogt serieus. Hoewel het dashboard redelijk standaard Yaris is, zijn er stevige racekuipen en een GT86-stuur om je er ten alle tijde aan te herinneren dat je in iets speciaals zit. De zit is een tikkeltje aan de hoge kant en het stuur staat een beetje vlak, maar dat is puur een gevolg van het feit dat Toyota te maken heeft met typegoedkeuringen van de normale Yaris.

toyota-yaris-775px.jpg

We accelereren in 6,4 naar 100 als het moet en een begrensde top van 230 is haalbaar. Ook de soundtrack laat er geen twijfel over bestaan: de Yaris GRMN is serieus. Schakelen tegen de toerenbegrenzer aan, want juist bij hoge toeren trekt én klinkt het blokje fantastisch. In de bochten gedraagt de Yaris zich ook erg goed. De traction control heeft twee standen: ‘Aan’ en ‘Uit’. Geen sportmodus of eindeloze variaties: veilig als je het wil, uit als je daar behoefte aan hebt. Fijn dat de mannen van Gazoo Racing kiezen voor een goede balans tussen performance en rijplezier. Niet proberen de cijferrace te winnen, maar de breedste glimlach op het gezicht van de berijder als doel. Daarmee hebben ze een auto gemaakt die het de bekende concurrenten (Peugeot 208 GTi, Renault Clio R.S.) moeilijk zou kunnen maken.

Gazoo Racing wilde een visitekaartje afgeven: wij kunnen van een saaie Yaris een écht leuke auto maken. Missie geslaagd. Gazoo Racing zal nu moeten laten zien dat het de competitie aankan met de gevestigde orde, tegen vergelijkbare prijzen en zonder gelimiteerde oplages. De eerste stap is succesvol gemaakt, maar de race begint pas net.

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=5UDcoWHNKU8