





















































BMW Isetta ISETTA 300 uit 1958 Uniek !! Nieuwstaat
195861.888 km
De BMW Isetta is niet perse waar je aan denkt bij het merk BMW. De Isetta is een auto die je eerder in een Mr. Bean film verwacht dan op een Duitse autobahn. De BMW Isetta is in de jaren ‘50 ontworpen en is piepklein. Hij is iets langer dan twee meter en iets breder dan één meter. Er passen net twee personen in, maar ruimte voor bagage is er eigenlijk al amper. Wel ziet de auto er iconisch uit en zul je er ongetwijfeld aandacht mee trekken op straat. Wat is het verhaal achter de Isetta en hoe kun je er een kopen?
De Italiaans scooterboer Renzo Rivolta besloot dat hij ook auto’s wilde gaan maken. Zoals je dat van Italianen kunt verwachten deed hij dat op geheel eigen wijze en zo kwam er de Isetta. De enige deur zat aan de voorkant van de auto en de auto had slechts 12 pk. De schakelpook en handrem zaten aan de linkerkant. Ook had de Isetta een design dat bij veel mensen toch wel in de smaak viel. ‘Signore’ Rivolta besloot later dat hij eigenlijk sportauto’s wilde maken en omdat hij daarvoor geld nodig had, verkocht hij alle rechten voor de Isetta aan BMW.
Maar waarom zou BMW toch een auto als de Isetta willen produceren? Dat komt door de regelgeving op dat moment in Duitsland. Een kleine auto als de Isetta mocht worden bestuurd door mensen met alleen een motorrijbewijs. Er was dus een markt voor de Isetta en daar speelde BMW handig op in. Tegenwoordig is die regel er al even niet meer en het resultaat is een opvallend model in de line-up van BMW. De BMW Isetta rijdt niet soepel, kent weinig praktisch nut en biedt amper comfort en veiligheid. En toch zijn veel mensen er verliefd op.
De productie van de Isetta is in 1962 na 7 jaar stilgelegd. Dat betekent dat het tegenwoordig echt een collector’s item is. Alhoewel er in Nederland aanbod is, moet je wel even goed zoeken naar een mooi exemplaar. Let ook op dat veel Isetta’s al het een en ander aan restauratie hebben meegemaakt. Check dus goed wat er allemaal gebeurd is en hoeveel er nog van de originele auto over is. Dat bepaalt namelijk voor een groot deel de waarde. De prijs hangt bijvoorbeeld daarvan af, maar ook van het aantal kilometers en de staat van alle onderdelen. Voor de prijs van een gemiddelde BMW Isetta kun je ook een veel nieuwere, praktischere auto kopen, maar dat is uiteindelijk het hele idee van een collectors item. De Isetta is uniek en zal een glimlach op ieders gezicht toveren.