

























Citroën DS5 2.0 HYBRID4 Business Executive Navi Head-up Camera Pano
2013159.577 km
Met de DS5 bracht Citroen eind 2011 een opmerkelijk model op de markt. Echt een auto voor mensen die houden van creatief design. Zoek je een tweedehands Citroen DS5 voor een mooie prijs? We vertellen je graag meer over de specificaties en aandachtspunten.
Met de DS3 sloeg Citroën in 2009 een verrassende weg in. Het design en het rijgedrag vielen in de smaak, wat zich vertaalde in hoge verkoopcijfers. Een jaar later verscheen de DS4 en vanaf 2011 stond dus de nog wat grotere DS5 in de showroom. De Citroën DS5 verkocht vooral in 2013 goed. Sinds 2015 is DS een volledig apart merk en staat het los van Citroën. De DS5 werd tot 2018 gemaakt.
Niet alleen het uiterlijk van de Citroën DS5 valt op, dit geldt ook voor het interieur welke is geïnspireerd op de luchtvaart. Er zijn nogal wat knopjes en schakelaars, zelfs boven je hoofd in de dakconsole. Die zitten wel goed binnen handbereik van de chauffeur. De auto heeft een redelijk hoge zit. Het kleine achterruit zorgt voor een matig zicht in de achteruitkijkspiegel. Een achteruitrijcamera is dus aan te raden. Achterin is de been- en hoofdruimte vrij krap, vooral voor langere mensen. De auto heeft een royale bagageruimte van 468 liter. Genoeg ruimte voor meerdere koffers en tassen. Klap je de achterbank neer, dan heb je een bagageruimte van maximaal 1288 liter. Opvallend: je kunt de achterbak alleen van binnenuit openen en niet met een handgreep.
Citroën is van oudsher geen merk voor de sportieve rijder. Dat heeft te maken met het zachte onderstel van de auto’s, die is afgesteld op comfort. De DS5 heeft echter een vrij hard onderstel. Als je rijdt, voel je dus beter de oneffenheden in de weg. De auto neigt wat meer naar een sportief rijgedrag, maar de nadruk blijft toch liggen op comfort. Kopers van de DS5 hebben de keuze uit een turbobenzinemotor, twee dieselmotoren en een hybride-versie. De Citroën DS5 Hybrid4 heeft een 2.0 HDi dieselmotor (163 pk), die de voorwielen aandrijft, en een 37 pk elektromotor op de achterwielen. Dit zorgt voor een lager brandstofverbruik. Houd bij de hybride wel rekening met een kleinere bagageruimte van 330 liter, want de batterijen zit onder de laadruimte.
De DS5 is er met handschakeling en als automaat. Over de EGS-automaat zijn de meningen wat verdeeld. Volgens sommigen schakelt deze automaat niet altijd op het juiste moment en werkt deze vrij schokkerig. Test dit dus even goed als je overweegt deze auto te kopen. Het is namelijk een producteigenschap die hoort bij deze automaat.