








Ford Cougar 2.5-24V V6 2001Leer! NAP! Uniek! Rijdt super! Sportieve auto!
2001192.905 km
De Ford Cougar is een tweedeurs coupé, die gebouwd is tussen 1998 en 2000. De auto was de opvolger van de Ford Probe en leek qua styling wel een beetje op de Ford Focus uit diezelfde periode. De Cougar was, in tegenstelling tot veel andere coupés, een praktische auto met veel bagageruimte, wat hem tot een zeer bruikbaar model maakte. De periode waarin de Cougar werd gebouwd was echter vrij kort, dus heel veel modellen rijden er niet meer en dat maakt ook het leveren van onderdelen soms een beetje een uitdaging. Gelukkig zijn de meeste Cougars redelijk betrouwbare auto’s en kunnen ze wel even meegaan.
Ford heeft een historie met het bouwen van sportieve coupés. Die traditie begon al in de jaren 60, toen de Ford Capri op het toneel verscheen. Dit sportieve, tweedeurs model was een groot succes en Ford probeerde eind jaren 90 om een moderne versie te maken van de tweedeurs coupé. De Cougar werd gebaseerd op de Ford Mondeo en gebruikte het onderstel van deze grote familie-auto, wat het tot en een vrij grote auto maakte. Dit betekende weer dat de Cougar over flink wat bagageruimte beschikte en dat er ook voor de passagiers achterin de nodige ruimte was. Natuurlijk blijft het een coupé en hoef je niet te rekenen op oneindige hoofdruimte, maar voor het model was de ruimte in de Cougar dik in orde. Verder kon de auto rekenen op een degelijke afwerking die men van Ford gewend was, wat ervoor zorgde dat de auto stevig aanvoelde en lang mee ging.
Ford leverde de Cougar met een keuze uit twee motoren: een 2.0 liter viercilinder en een 2.4 liter zescilinder. Met name de zescilinder-variant was een heerlijk rijdende auto, die dankzij de stevige motor lekker kon doorrijden en tot prima prestaties in staat was. Deze motor leverde net iets minder dan 170 pk en kon de Ford Cougar vrij gemakkelijk tot boven de 200 kilometer per uur brengen. De auto stond ook bekend als een lekker rijdende coupé, die strak stuurde en waarmee bestuurders vlotjes door de bochten kon rijden. Deze eigenschappen vind je ook terug in onder andere de Ford Focus en de Ford Mondeo uit die tijd, dus ze kwamen ook niet echt als een verrassing.
Wie een Ford Cougar wil, heeft voor minder dan 3.000 euro flink wat te kiezen. De auto staat over het algemeen voor een bijzonder betaalbaar bedrag te koop, redelijk vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Peugeot 406 coupé - nog zo’n sterk model uit die tijd. Echte mechanische struikelblokken heeft de Ford Cougar niet; het is vooral zaak om goed te kijken naar de onderhoudshistorie en op je hoede te zijn voor modellen die wat te ruw zijn behandeld door vorige eigenaars. Dit is te zien in schade aan het in- of exterieur, of te voelen bij het nemen van snelle bochten. De Cougar moet strak sturen en geen gekke geluiden maken. Doet hij dit wel, dan kan er onderhuids het nodige kapot zijn en dan is de lage aanschafprijs opeens helemaal niet zo laag meer. Al met al is de Ford Cougar een auto die qua styling een beetje bij je moet passen, maar waar je uitstekend mee kan sturen.