











































Alpine A110 1.8 Turbo LEGENDE 250PK AUTOMAAT /NAVIGATIE /PARKEERSENSOREN V/A SPORTVELGEN/CLIMATECONTROL/SPORTUITLAAT
201934.251 km
Kies je liever voor een klassieker of gaat jouw voorkeur uit naar een moderne sportwagen? Met de Alpine A110 hoef je deze keuze niet te maken. Deze sportwagen is volledig afgestoft door Renault en in de markt gezet. De auto is dus moders, maar toch eigenlijk ook weer een klassieker. Ontdek hier of jij van mening bent of de nieuwe Alpine A110 de eer van de oude Alpine A110 hoog kan houden.
Voor de liefhebbers van klassieke auto’s klinkt de naam Alpine als muziek in de oren. Alpine was een klein Frans sportwagenmerk dat in 1955 is opgericht en 40 jaar bestond. Eén van de meest aansprekende modellen van alpine was de A110. Dit was een sportauto die in 1962 werd geïntroduceerd en voornamelijk bestond uit onderdelen van Renault. De auto werd vooral bekend door successen in de rallysport.
Opvallend was dat de auto niet alleen door Alpine werd geproduceerd maar ook door andere fabrieken over de hele wereld die de auto onder licentie mochten bouwen. In 1977 stopte de productie en leek er een eind gekomen te zijn aan de geschiedenis van de Alpine A110. Niets was minder waar…
Als je op zoek bent naar een Alpine is de kans klein dat je het oude model nog op de kop kunt tikken. Dit is een zeer populaire klassieke auto die weinig verkrijgbaar is. Het is zeker wel mogelijk dat je een nieuw Alpine A110 model kunt krijgen. In maart 2017 introduceerde Renault een auto waar géén Renault opstaat: de nieuwe Alpine A110.
Het design van het model is eigentijds vormgegeven maar hierbij is wel het karakter uit het verleden in stand gehouden. Alleen al de ronde koplampen van de auto roepen direct herinneringen op aan het authentieke model evenals de bolle achteruit en het brede deel achteraan.
Als je overweegt om een Alpine A110 te kopen, hou er dan rekening mee dat het nog altijd een echte sportwagen is. Het is een compacte auto waar géén overbodige ruimte in te vinden is. Praktisch wil dit zeggen dat er weinig kofferruimte en opbergvakken zijn.
Het interieur biedt een mooie mix van een retro uitstraling met moderne elementen. Het instrumentenpaneel is bijvoorbeeld digitaal en voor het schakelen kun je gebruik maken van de peddels achter het stuur of voor een volledig automatische optie kiezen. Er is géén Alpine A110 met een manuele versnellingsbak verkrijgbaar. De auto heeft een uitstekend weggedrag en rijdt erg prettig.
De Alpine A110 is voorzien van een 1,8 liter (252 pk) motorblok uit de Renault Mégane RS in ligt. Deze motor is in het midden geplaatst. De auto klinkt en voelt dan ook als een echte sportwagen en weegt slechts 1080 kilo. Helaas is het verstandig om een navigator mee te nemen en kies hiervoor iemand die kan kaartlezen. Het infotainmentsysteem is niet erg gebruiksvriendelijk en synchroniseert niet eenvoudig met je smartphone.
De prijs voor een nieuwe Alpine A110 is ook vriendelijk te noemen en zeker niet buitensporig hoog. Wellicht zeggen we over een aantal decennia weer dat een tweedehands Alpine A110 die deze periode geproduceerd wordt ook moeilijk te krijgen is. Dat is best mogelijk.
Het is een nostalgische maar moderne auto waar een sportieve bestuurder veel plezier aan kan beleven. We kunnen dus gerust spreken van een grootse wederopstanding van een sportwagen.