























Cadillac Escalade 6.0-V8 Luxury Incl Btw - Leder - Schuifdak - 22 INCH - 106DKM
2003106.409 km
Na de Hummer, zou je bijna vergeten dat er nog een merk is met een mega-auto en dat is de Cadillac Escalade. De auto met een breedte van circa 2 meter scheelt maar 7 centimeter met een Hummer. Een geschikt parkeervak zoeken is daarmee haast onmogelijk geworden.
De Escalade, die in de Verenigde Staten minder opvallend door de straten gaat dan hier in Nederland, kwam in 2005 op de Nederlandse markt en was tot 2019 in de showrooms te vinden. Het is een full-size SUV in het luxe segment en gemaakt door het Amerikaanse Cadillac. Daarmee is deze auto ook de eerste SUV van het merk.
De Cadillac Escalade is sinds 1998 op de markt en was eigenlijk niet meer dan een kopie van de GMC Yukon. De tweede generatie had een eigen design zoals we die hier ook te zien kregen en kwam in 2002 op de markt. Dat duurde vier jaar tot 2016, echter in Nederland kwam de auto pas in 2015 in de verkoop.
Achterwielaandrijving was standaard voor de versie met de 5.3 liter V8 en vierwielaandrijving bij de 6.0 liter V8 Vortec en dat is ook de basis voor de ESV(verlengde versie) en EXT (pick-up) versies. De Nederlandse versie was in die tijd de 6.0 liter V8 Vortec versie. Na 2005 verviel de lichte motorversie. Daarvoor in de plaats kwam in de 2006 en latere versies tevens een 6.2 V8 voor in de plaats. De auto biedt plaats aan acht personen.
Tweedehands liggen de prijzen uiteraard lager en is het aanbod vooral van de oudere generaties. Het aanbod van nieuwere modellen is schaars, echter schrijft de auto zoveel af dat het niet onverstandig is om ook naar oudere modellen te kijken.
Wie een Cadillac Escalade als auto aanschaft zet wel echt de toon in het verkeer. Dit model oogt robuust, gestroomlijnd en je kunt zeker niet om deze auto heen. Kom je met de Escalade aanzetten, dan verwacht je koninklijk bezoek of de president met aanhang. Hij is enorm groot en biedt zeer veel ruimte aan de binnenkant van de auto. De LED verlichting is zeer fraai verwerkt in de voor- en achterzijde.
Met een achttraps automaat en 426 pk kom je snel vooruit, maar dat zonder kabaal. De ontwerpers hebben bijzonder veel aandacht aan isolatie besteedt en dat merk je, de auto is enorm stil. De Cadillac Escalade heeft daarnaast veel technische snufjes aan boord zoals bijvoorbeeld Magnetic Ride Control en Head Up display. Het oogt allemaal wat Amerikaans, maar dat hoort misschien ook wel bij deze auto. De fauteuils zitten heerlijk en geven bijzonder veel steun.
Rijden met de 2019 versie is anders dan de vorige modellen. Hij helt minder over en is iets meer aangepast aan de Europese markt. Duurzaamheid is minder belangrijk bij dit Amerikaanse merk (prijzen zijn daar ook lager dan hier) en dat zie je wel terug aan de afwerking.