
Datsun 240z
Het succesmodel uit de jaren 70
Een auto die erg populair was in de jaren 70 was de Datsun 240z als opvolger van de Datsun Sports. Verkocht in Japan als de Nissan Fairlady Z, was de 240Z de eerste auto van de Z-serie tweezitters van het Japanse merk en geproduceerd van 1969 tot en met 1978. Het werd een van de meest succesvolle sportauto’s van het merk ontworpen door Yoshihiko Matsuo, hoofd van Nissan's Sports Car Styling Studio. De Datsun 240z was in eerste instantie bestemd voor de Amerikaanse markt, maar werd ook gëxporteerd naar Nederland. Ook deed het merk vele wedstrijden met de auto.
Pluspunten
Minpunten

Een klasse hoger
In Nederland werd de auto tussen 1971 en 1978 verkocht. Concurrerend met een groot aantal Europese andere aanbieders wist Datsun met z’n slanke design, fijne motor en flinke prestaties en tevens een lage prijs te imponeren en dat zorgde voor een lange wachtrij aan kopers. Met de auto wist Nissan in de ogen van de consument het eco-imago van zich af te zetten. Het merk Datsun probeerde met zijn stijgend aantal verkooppunten de levering snel te verzorgen en daarnaast onderhoud aan te bieden. In 1974 kwam de 260Z en verving daarmee langzaam de 240Z.

Datsun 240z model en specificaties
De auto met zijn apart vormgegeven voorzijde met de diepliggende lampen en bumperhaken heeft een bijzonder voorkomen. De auto oogt slank, terwijl de achterzijde met de enorme achterklep stoer en krachtig oogt. De motor is een 2.4-liter 6 cilinder lijnmotor met 150 pk en behaalt daarmee een topsnelheid van circa 200 kilometer per uur. De acceleratie van 0-100 gaat in circa 8 seconden.
De 1970 modellen hadden een handmatige choke en handgeschakelde vierversnellingsbak. Vanaf 1971 werd tevens een automatische versnellingsbak aangeboden met drie versnellingen. Zoals vaak bij een auto uit die tijd, heeft de auto remschijven voor en trommelremmen achter.

Datsun 240z kopen vanaf 1971
Wilde je in 1971 de Datsun 240Z nieuw kopen dan moest je daar circa 9.000 euro voor neer tellen. Dat is in vergelijking met nu natuurlijk een zeer laag bedrag. Tweedehands vind je er een klein aantal in Nederland, de auto is een echte klassieker geworden. Ook al is de auto een betrouwbare partij gebleken, zul je na zo’n lange tijd altijd wel restauratiewerkzaamheden moeten doen. In 2004 noemde Sports Car International de Datsun 240Z nummer twee op hun lijst met beste sportwagens van de jaren zeventig.