





































Fisker Karma 2.0 EcoSport Navigatie Camera Stoelverw. Leer 213PK! Cruise 2e Pinksterdag open!
201353.022 km
Weinig auto’s wekken zoveel bewonderende blikken op als een Fisker Karma. Het is de allereerste luxe plug-in hybride sportauto op de Nederlandse markt. De innovatieve technologie getuigt van een enorme toewijding aan het maken van milieuvriendelijke auto’s. Kies jij hem vanwege de schone aandrijving of omdat hij zo’n vloeiende vormgeving heeft?
Het enig beschikbare model van dit merk is de Fisker Karma. De drie uitvoeringen (EcoStandard, EcoSport en EcoChic) verschijnen in 2011 op de Nederlandse markt. Ze krijgen een ander prijskaartje in 2013 en zijn van vanaf 2015 niet meer leverbaar. Oorzaak is de roerige situatie rond de autofabriek. Daardoor bestaat de kans dat je er nooit een in het echt te zien krijgt.
Er zit nog wel een benzinemotor in. Dat vooral om de beperkte elektrische actieradius van maximaal 80 kilometer te compenseren. Die motor ligt achterin. Samen met het gewicht van de zware accu’s zorgt dat voor een uitstekende balans die de auto een sportieve wegligging geeft. Het interieur is zeer verzorgd opgetrokken uit fijne materialen.
De auto is zo mooi, uniek, snel, ecologisch verantwoord en comfortabel dat eigenaren hinderlijke problemen met de software voor lief nemen. Talloze software updates later kan je tweedehands deze elektrische auto gelukkig nog gewoon kopen en rijden. De prijzen zijn inmiddels niet meer zo hoog als in het begin. De kunst is om een exemplaar te vinden, want het aanbod is beperkt. Tenminste, van het oorspronkelijke model ...
Naamgever van de auto is de Deens-Amerikaanse ontwerper en ondernemer Henrik Fisker. Voor hij de Karma op de markt brengt ontwerpt hij de BMW Z8 en de Aston Martin DB9. De eerste auto’s van zijn eigen bedrijf Fisker Coachbuild heten de Fisker Latigo en de Fisker Tramonto. Een heeft een onderstel van Mercedes, de ander van BMW. Totaal bestaan er van deze beide auto’s niet meer dan twintig exemplaren.
De Fisker Karma stamt uit 2008. De fabriek heet Fisker Automotive en staat in het zuiden van Californië. Hij krijgt veel prijzen en positieve aandacht in de media voor de Karma. Nederlanders kopen er relatief veel; van de in totaal pakweg 2.500 gebouwde Fiskers gaan er in 2013 166 naar ons land. Pech en technische storingen plagen Fisker Automotive. Het gevolg is een faillissement in 2013.
Het kost de nieuwe eigenaren enige tijd om het model nieuw leven in te blazen. Ze brengen technologie en ontwerp bij de tijd en lanceren in 2017 de Karma Revero. De fabriek heet inmiddels Karma Automotive. Nieuwe uitvoeringen van de Karma verschijnen in 2018, 2019 en 2020. Het design is onmiskenbaar een update van de Fisker Karma.