







Hummer H1 Onbekend
19899.500 km
Wie een echt imposante auto zoekt, kan niet voorbij de Hummer H1 kijken. Deze gigantische Amerikaanse offroader begon zijn leven als een legervoertuig, maar omdat er vanuit de consumentenmarkt een enorme vraag naar ontstond, werd hij ook gemaakt voor de openbare weg. De Hummer is een enorme auto; twee meter hoog en twee meter breed, met een gewicht van meer dan drieduizend kilogram, meer dan het dubbele van een gemiddelde hatchback of kleine sedan. Dit gewicht komt dankzij de grootte en de zware materialen die nodig zijn om de auto ook heel te houden als hij door ruig terrein rijdt. En wie er eentje wil besturen, moet echter wel een vrachtwagenrijbewijs hebben.
De Hummer H1 is een enorme auto. De afmetingen van deze auto zijn zo groot, omdat hij oorspronkelijk was bedoeld voor het slagveld, onder de naam Humvee. De aanjager voor de straatversies van Hummer H1, was niemand minder dan Arnold Schwarzenegger. Hij werd begin jaren 90 geconfronteerd met een konvooi van deze militaire voertuigen en verloor zijn hart aan de auto. Toen Hummer speciaal voor hem een straatversie opleverde, was het hek van de dam. De auto was in productie tussen 1992 en 2006 en in die periode werden er 11.818 van gebouwd. Wie een Hummer koopt, zal afscheid moeten nemen van enkele zaken die voor de meer conventionele auto’s doodnormaal zijn. De Hummer H1 past niet in een parkeergarage - of in een parkeervak, slurpt een ongehoorde hoeveelheid brandstof en door zijn gewicht heb je een vrachtwagenrijbewijs nodig om erin te mogen rijden. Maar wie al die obstakels geen probleem vindt, heeft met de Hummer H1 de onbetwiste koning van de weg in handen.
De Hummer H1 was in zijn klasse eigenlijk zonder concurrentie en werd aangeboden in drie versies: allereerst is de zogenaamde ‘Alpha Wagon’, feitelijk een uit de kluiten gewassen SUV, of een stationwagon op steroïden. Daarnaast is er de vierdeurs ‘Sports Utility Truck’ en de open versie, met een linnen dak. Qua motoren valt er te kiezen uit een 6.2 liter V8 diesel, een 6.5 liter V8 diesel, een 5.7 liter V8 benzine, een 6.5 liter V8 turbo diesel en een 6.6 liter V8 turbo diesel. Stuk voor stuk motoren die een gewicht moeten trekken van meer dan drie ton, dus reken niet op gunstige verbruikscijfers. De Hummer H1 zal zeer regelmatig aan de pomp staan, welke motorvariant je ook kiest. De Hummer H1 rijdt zo’n 1 op 4.5 en heeft dus meer dan twintig liter nodig voor 100 kilometer. Ter vergelijking: een Volvo V40, een hele gangbare hatchback, haalt 1 op 20. Maar laten we er niet voor weglopen: wie een Hummer H1 koopt, zal zich hier geen zorgen om maken. Ook de kleinere Hummer H2 haalt deze verbruikscijfers, dus wie een Hummer rijdt, kan maar zich maar beter voorbereiden op veel tankbeurten. En zoals je mag verwachten van zo’n grote auto, is het Hummer H1 interieur bijzonder ruim.
De staat van een Hummer is zeer afhankelijk van de manier waarop de vorige eigenaar ermee is omgesprongen. De auto nodigt immers uit tot ruw rijgedrag door moeizaam begaanbaar terrein en dit eist natuurlijk zijn tol op verschillende onderdelen. Onderhoudshistorie is dan ook heel belangrijk bij deze auto. De wielophanging kan flink op zijn donder hebben gehad en ook de remmen moeten regelmatig onderhouden worden. Immers, remmen die meer dan drie ton tot stilstand moeten brengen, hebben het zwaarder te verduren dan de remmen van een Opel Corsa. Verder is het aan te raden om te kijken naar de wat latere modellen. Een Hummer H1 die gebouwd is tussen 1997 en 2006 heeft over het algemeen minder gremlins dan de auto’s die wat eerder zijn gebouwd. Met name het motorblok van de oudere auto’s wilde nog wel eens voor problemen zorgen. Wil je echter echt iets bijzonders en heb je de ruimte om hem te parkeren, dan is de Hummer H1 een auto waar je zeker mee zal opvallen. Dat opvallen gebeurt overigens niet gratis; reken erop dat de aanschafprijs voor een straatversie van de Hummer H1 rustig richting de ton kan gaan. Deze prijs wordt mede bepaald door het feit dat de Hummer H1 eigenlijk geen concurrentie heeft en je dus echt zal moeten betalen om zoiets bijzonders te besturen.