

































































Maybach 57 57S 6.0 V12 /1e eigenaar/ Uniek!
2012101.610 km
Maybach is een autofabrikant uit Duitsland, die voornamelijk bekend staat om zijn zeer luxueuze auto’s. De fabrikant bouwde al auto’s in de jaren 20 en 30 en werd in de jaren 60 ingelijfd bij Mercedes-Benz. Vanaf 2002 begon Maybach weer met het bouwen van extreem luxe auto’s, waarvan de laatste in 2012 van de band rolde. Tegenwoordig is de naam Maybach nog altijd verbonden aan Mercedes-Benz, maar worden er geen auto’s meer gemaakt. In plaats daarvan, wordt de naam verbonden aan de topmodellen van de Mercedes S-klasse.
De naam Maybach meldde zich al in 1909 in de auto business en in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw produceerde het merk al luxueuze limousines voor de rijken der aarde. Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak kwam ook de productie van deze auto’s tot stilstand en na 1945 vond Maybach zichzelf opnieuw uit als reparatiebedrijf voor auto’s. Mercedes-Benz nam Maybach in 1960 over en verbond in de decennia erna deze naam aan speciale modellen. Maybach is echter verreweg het bekendst vanwege de vloot limousines die van 2002 tot en met 2012 werden geproduceerd. Deze auto’s waren gebaseerd op de Mercedes S-klasse, maar beschikken over vele malen meer luxe dan het toch al goed uitgeruste Mercedes-model. De Maybach moest concurreren met de absolute top van de markt als het ging om exclusieve limousines, zoals Rolls-Royce en Bentley.
Maybach bracht twee modellen uit, die uiterlijk veel op elkaar leken, maar zeker onder de motorkap van elkaar verschilden: de Maybach 57 en de Maybach 62. Beide waren enorme sedans, die duidelijk waren bedoeld voor zakenlui met chauffeur. De passagier op de achterbank had heel veel beenruimte en allerlei luxe opties om hem of haar het leven wat aangenamer te maken. Het verschil in de beide modellen zit hem allereerst in de lengte: de Maybach 57 was 5.7 meter lang, de Maybach 62 was 6.2 meter lang. De motoren die deze enorme modellen in beweging moeten brengen, waren minstens zo indrukwekkend. Je kon kiezen uit een 5.5 liter twaalfcilinder, of een 6.0 liter twaalfcilinder. In beide gevallen motoren met heel veel vermogen en dat moest ook wel, want de Maybach woog maar liefst 2.800 kilogram. Later verschenen ook de Maybach 57S en de Maybach 62S, waarbij de ‘S’ stond voor ‘Special’, Het speciale aan deze modellen was voornamelijk de motor, die nog meer vermogen levert dan de toch al indrukwekkende krachtbronnen in de standaard Maybachs. In totaal werden er meer dan 3.000 van deze limousines gemaakt, die allemaal naar zeer vermogende kopers en staatslieden gingen. Tegenwoordig worden de auto’s niet meer gemaakt, maar gebruikt Mercedes Maybach als een naam voor de topklasse in bepaalde exclusieve modellen.
De occasionmarkt loopt bepaald niet over van Maybachs, maar er staat er altijd wel eentje te koop. Hoeveel geld je voor een Maybach moet neerleggen, is heel erg afhankelijk van de opties die de auto heeft. De Maybachs konden namelijk helemaal op maat gemaakt worden en hierbij was eigenlijk niks te gek. Loop je dus tegen een Maybach aan die door de eerste eigenaar is voorzien van alle mogelijke snufjes, zoals een koelkast en een complete home cinema set achterin, dan kan loopt de Maybach prijs flink op. Vind je echter een ‘instapmodel’, dan kan het goed zijn dat je voor 40.000 euro al een heel aardig model hebt. Dit is natuurlijk altijd afhankelijk van het aanschaf- en bouwjaar. Wie een goede vindt, kan rekenen op betrouwbare Mercedes-techniek en de wetenschap dat deze modellen vaak uitstekend onderhouden zijn. Let wel op de vele opties en technische innovaties; hoe leuk ze ook zijn, ze kunnen allemaal kapot. Vind je echter een mooie Maybach, dan zal je je geluk niet op kunnen; nooit was rondgereden worden zo ontspannend.