











Simca Aronde ARONDE P 60 ETOILE 6 CV
19625.683 km
Tegenwoordig herinnert bijna niets meer aan de enorme populariteit van de Simca. De auto is zo goed als volledig uit het straatbeeld verdwenen. Een club met liefhebbers die hun exemplaren met zorg omringen is alles wat resteert van het ooit zo grote Franse merk. Met goed weer halen zij prachtige nostalgische modellen te voorschijn; van de compacte hoekige Simca 1000 tot de sierlijke Simca Aronde die iets weg heeft van een verkleinde Amerikaanse limousine. Ken jij ze nog?
Een populair model van Simca is de 1300. Herziene of alternatieve versies heten ook wel 1500, 1301 of 1501. Maar liefst 1.342.889 stuks verlaten tussen 1963 en 1975 de fabriek. Het zijn voor die tijd grote sedans en stationwagons die veel comfort en ruimte bieden. Met een lengte van vier en een halve meter, een gewicht van circa 1000 kilo en een motor van maximaal 1.5 liter kun je in een gerestaureerd exemplaar nog altijd op aangename wijze een lange afstand afleggen.
De Simca 1100 is een van de vroegste hatchbacks; een auto met een schuin aflopende achterkant die je als een grote klep omhoog kan openen. Met maar liefst meer dan twee miljoen verkochte exemplaren van 1967 tot 1985 is deze familie-auto een nog groter verkoopsucces dan de grotere 1300. Er bestaan overigens ook pick-ups, bestelwagens en stationwagons van.
De compacte simca 1000 is met bijna twee miljoen geproduceerde auto’s tussen 1961 tot 1978 bijna net zo succesvol als de 1100. Met een lengte van 3,78 meter en een gewicht van 750 kilo is hij heel geschikt als rally-auto, vooral met de relatief krachtige 1.3 liter motor. De invloed van Fiat is duidelijk herkenbaar in de hoekige vormgeving.
Als je alleen al de productieaantallen van bovenstaande modellen bij elkaar optelt kom je ver boven de vijf miljoen. Dat betekent allerminst dat je er nu makkelijk een op de kop kunt tikken. De gevolgen van intensief gebruik, roest en motorproblemen laten zich gelden. Het aanbod op de Nederlandse markt is zeer beperkt, niet in de laatste plaats doordat een gebruiksauto als een Simca minder uitnodigt tot zorgvuldig behoud, dan een auto met een subtiel design of spectaculaire prestaties.
De meeste kans om er een aan te schaffen heb je als je kijkt bij de automerken die een bepalende rol speelden in de nadagen van Simca; Chrysler en Talbot. De laatste versies van de Simca 1300 heten onder andere Talbot 1510, Talbot Solara en Chrysler 150. De allerlaatste auto met de merknaam Simca komt uit 1980. De fabrieken zijn op dat moment in handen van PSA, het moederbedrijf van Peugeot en Citroën.