




















SsangYong Korando E 2.3 143 pk- Softtop - trekhaak - schuifdak - uniek!
2002151.264 km
Ssangyong is een Koreaans automerk dat zich bezighoudt met het op de markt brengen van voornamelijk SUV’s, maar ook busjes en luxueuze auto’s. Het merk is vooral in eigen land een van de grootste merken. In ons land is het juist een van de minder bekende Koreaanse merken. Hoogste tijd dus voor een kennismaking.
De naam Ssangyong komt uit een Oosterse legende en betekent letterlijk “dubbele draak”. Deze naam werd vanaf 1986 gevoerd. Van oorsprong is Ssangyong actief geweest als producent van legervoertuigen. Een technologische samenwerking met Mercedes-Benz vanaf 1991 bewees dat het Koreaanse automerk veel in zijn mars had. Er was een overeenkomst gesloten dat Ssangyong SUV’s met Mercedes technologie zou ontwikkelen, zodat het merk voet aan de grond op dat gebied kon krijgen, zonder dat het zelf eerst de benodigde infrastructuur zou moeten bouwen. Mercedes kreeg op zijn beurt voet aan de grond op de SUV markt.
De bovenstaande overeenkomst resulteerde erin dat Ssangyong zich voornamelijk op SUV’s ging richten. In de catalogus van dit merk staan ook voornamelijk sub compacte SUV’s en crossovers. De Musso, de auto die eerst als een Mercedes werd verkocht en later als een Ssangyong, staat hier niet meer tussen. Deze SUV is van 1993 tot 2005 in de productie geweest.
Hoewel Ssangyong een automerk is dat wereldwijd verkocht wordt, is het in ons land een wat onbekend merk. Het merk heeft in ons land iets van bekendheid gekregen door de Rexton. Ook dit model is gebaseerd op Mercedes-Benz technologie en in dit geval een afgeleide van de M-klasse van het Duitse merk. Als je de auto’s naast elkaar zet, zie je duidelijk overeenkomsten. Deze midsize SUV staat vanaf 2001 in de catalogus en is in 2006 nog een facelift ondergaan. Andere Ssangyong modellen die nu in de brochure staan, zijn de Tivoli (een subcompacte crossover SUV) en de XLV die nét een maatje groter is. Daarnaast staat de Ssangyong Korando (een samentrekking van de term ”Korea can do”) in de gids. Deze auto werd al van 1983 tot 2006 geproduceerd, maar in 2010 is de productie van deze auto weer opgepakt. De eerder genoemde Musso wordt nu als Pick-up op de markt gebracht.
Ssangyong is nu (sinds 2015) in handen van de Mahindra & Mahindra Group uit India, na ook in bezig geweest te zijn van de Daewoo Group. De eigenaar wil met de koop van Ssangyong diens positie op de automarkt versterken. Mahindra heeft het plan om, in samenwerking met dochteronderneming Ssangyong, hoogwaardige elektrische voertuigen te ontwikkelen met als doel om de een grote aanbieder te worden op dit gebied, maar dat is voor de toekomst.
Als je nu een Ssangyong te koop wordt aangeboden, zal dit een SUV zijn die luxueus is vormgegeven en ruimte biedt aan minimaal zeven inzittenden. De auto’s beschikken over alle terreincapaciteiten waar SUV’s over moeten beschikken. Met betrekking tot motorenprogramma van de vierwielaandrijvers kun je kiezen uit zowel benzine- als dieselmotoren. Uiteraard zal deze keuze uitgebreid worden als de elektrische plannen die het merk nu heeft duidelijk vormgegeven worden. We moeten hierop wachten tot de voor ons wat onbekende dubbele draak van zich laat horen.