
































Triumph Spitfire 1500 Soft + Hard-top Cabriolet Project
197680.203 km
Triumph was een Britse autofabrikant die een aantal mooie (inmiddels) klassieke auto’s op de markt heeft gebracht. Het automerk Triumph bestaat immers niet meer. Als je nu een auto van dit merk op de weg tegenkomt, zie je een stukje boeiende autogeschiedenis uit het verleden.
De jongere lezers zullen het merk Triumph vooral kennen als aansprekend merk in motorfietsen. Het Britse merk is immers nog steeds volop actief op motor gebied. Het merk werd in 1885 opgericht, maar het duurde tot 1921 voordat de eerste voertuigen werden geproduceerd onder de naam ‘10/20’. Het merk richtte zich gedurende de productie vooral op de tweezits cabrio's en coupés. De Super 7 was het model waarmee het merk op autogebied echt naam maakte. Maar veel mensen zullen het merk vooral kennen van Spitfire.
De Spitfire werd aangeboden met een dicht dak of als cabriolet. De auto was vanaf 1962 tot 1980 in productie. In deze periode rolden er ongeveer 300.000 uit de fabriek. Voor de echte Triumph liefhebber is dit hét meest aansprekende model van dit merk. Deze auto’s worden over het algemeen erg goed onderhouden en met zorg gerestaureerd door liefhebbers van klassieke auto’s. De kans is bijna groter dat je dit model tegen zult komen dan andere modellen van het Britse merk ook als deze later zijn geproduceerd.
Naast eventueel een Spitfire zijn er nog andere Triumph auto modellen die je wellicht nu nog kunt kopen. Het Britse merk heeft in de loop van de jaren een veelzijdigheid aan auto’s uitgebracht waaronder maar liefst tien generaties van de TR-serie. Vooral de TR7 wordt nog steeds regelmatig aangeboden op de automarkt en is zeker één van de auto’s die een belangrijk aandeel heeft gehad in de geschiedenis van het merk.
Deze geschiedenis van Triumph kreeg een beetje een triest einde toen de autotak van het merk werd overgenomen door British Leyland. Het laatste model dat van de band rolde was de Acclaim uit 1981. Dit is een medium size familieauto die eigenlijk de Engelse versie van de Honda Ballade was. De Triumph Acclaim was de laatste auto die onder deze merknaam is uitgebracht. Het merk was toen al onderdeel van de Austin Rover Group en kwam later in handen van BMW.
BMW is nog altijd eigenaar van dit historische automerk en rond 2007 was er even sprake dat er een nieuw model van de TR4 zou worden uitgebracht. Het bleef bij een gerucht dus voorlopig moeten we het doen met tweedehands klassiekers. Wellicht krijgt deze boeiende autogeschiedenis een passend vervolg.